Saturday, January 14, 2006

Ung och chef

Jag är ung tjej och chef. Jag tycker att det är grymt kul och stimulerande men också en stor utmaning! Här kommer några punkter om hur jag tänker som ledare.

:: Jag är grymt intresserad av människor. Jag har en tro på att alla människor vill göra sitt bästa. Jag tror också att svaren på de frågor en människa ställer finns i hjärtat hos den människan.

:: Som chef har jag ett coachande förhållningssätt. Jag försöker få människor att hitta egna lösningar. Detta gör att de blir delaktiga i sin lösning och detta gör dem inspirerande. Om man ger order är det svårare att få människor att brinna för sina uppgifter! Delaktigheten är otroligt viktig!

Två män kör varsin skottkärra. Den ene säger med trötta ögon: "Jag kör tegelstenar från en hög till en annan." Den andre mannen säger med strålande ögon: "Jag är med om att bygga en katedral."

:: Jag är ödmjuk och tror att jag kan lära av alla jag har runt omkring mig. Jag tror också att jag har stor makt att påverka min omgivning med mitt sätt, min attityd och det jag utstrålar. Som chef måste jag vara en bra förebild.

:: Jag är grym på att planera och strukturera. På så vis blir jag tydlig och pålitlig. Jag är nogrann att det administrativa inte blir för överdrivet (det är alltid en risk om man är en "planerare").

:: Jag är mig själv. Till en början försökte jag passa in i den bild jag hade av hur en chef skulle vara. I och med kursen hos MG management fann jag det coachande synsättet och plötsligt hittade jag MITT sätt.

:: Jag försöker att inspirera, peppa, berömma och ge feedback till människor i min omgivning alltid i syfte att de ska utvecklas!

:: Jag brinner för det jag gör och jag hoppas att det ska smitta av sig på min omgivning!

Har du några råd till mig? Skriv en kommentar!

No comments: