Monday, January 16, 2006

Insikter från boken!

Nu har jag läst klart boken "Sju steg till ett roligare jobb" och jag kan verkligen rekomendera den. Övningarna är kanon (vissa av dem har jag gjort via mail-kuserna)! Jag fick många insikter inom olika områden. En uppgift i boken var jag skulle fundera på vad som styrt min karriär dit jag är idag, här är några tankar:

:: Jag har alltid älskat att skapa. När jag väl hittat något som jag brinner för så blir jag helt uppslukad av det, vare sig det gäller målade stenar (ca 10 år), egentillverkade gratiskort (17 år) eller en inspirationsblogg (25 år)! Detta har också uppskattats i familjen!

:: Jag var med på min första mässa när jag var 9 år. Vi ställde ut sågverket Solosågen som fortfarande är huvudprodukten i Logosols sortiment. Jag började fundera på hur vi skulle få sälja fler sågverk. Jag byggde en vippbräda. I ena änden spikade jag fast en mugg som jag lade en godis i. Om man hoppade på andra sidan flög godisen upp, om man fångade godisen så fick man den. Det blev en lång kö av gubbar som ville hoppa. Samtidigt demonstrerade pappa sågbänken! Att vara företagsam och ta sig för saker har också alltid uppmuntrats och känns betydelsefullt i mitt liv!

:: När jag var 17 år var jag med om en händelse som gjorde att jag helt enkelt blev medveten om att man bara lever en gång. Den insikten fick mig bland annat att gå till SYO:n och välja den gymnasielinje JAG verkligen ville gå (ekonimisk linje). På senare år har den händelsen fått mig att bli intresserad av personlig utveckling.

:: Jag växte upp i en företagarfamilj/företagarsläkt. Det har alltid funnits driftiga och påhittiga människor runt omkring mig.

:: Jag tog steget och startade eget efter gymnasiet. Jag drog igång en hemsida på Internet, www.party.se, affärsidén var att leverera dagsfärsk partyinformation till speciella målgrupper bland ungdomarna. Vi hade 11 000 medlemmar i mellersta Norrland som krögarna kunde nå via SMS och mail. Ex Oleary´s i Örnsköldsvik kunde nå "Sportintresserade tjejer, 20-22 år, bosatta i Örnsköldsvik" klockan 21:00 en fredagskväll! Den dagsfärska informationen sålde vi också vidare till exempelvis Sundsvall.nu och studentradion i Umeå.
Jag fick lära mig saker jag inte kunde tidigare ex:
- Att ha anställda, att vara chef och att delegera
- Att planera och strukturera
- Att koda en hemsida, det hade jag aldrig gjort förut
- Att åka på säljresor och sälja in min affärsidé
- Samt att jag fick massor av kontakter med dels ungdomar + människor i krögarbranschen.
- Att verkligen tro på mig egen kapacitet!

No comments: