Sunday, January 15, 2006

Annorlunda feedback!

Att ge negativ feedback, eller som jag gärna ser det, feedback på sådant som kan bli bättre, kan ofta upplevas som lite knepigt. Det är ju roligare att berömma! Men jag tänker så här: om jag är dålig på att ex. skriva rapporter och någon säger det till mig så är det lätt att det blir en sanning för mig: "Jag är dålig på att skriva rapporter". Jag kan då bli stessad eller till och med ledsen, vilken kommer att minska min energi och kapacitet. Ett sätt för att undvika detta är att vara noga med att specificera feedbacken och att se till att kritiken är konstruktiv. Ett annat sätt, som faktiskt är grymt effektivt, är att hitta något bra i det man vill "klaga" på. I mina rapporter kanske det finns något som är bra, beröm för det istället. Vad händer då? Jo, jag vill göra ännu bättre ifrån mig, jag får självförtroende, tycker att det är roligt och får energi...

:: Fler tips på Ledarna.se
:: Läs om boken "Ge och ta kritik på rätt sätt" på www.kontentanledarskap.com

No comments: