Saturday, January 14, 2006

Ge och ta kritik på ett smart sätt!

Huvudkälla: ”Ge och ta kritik på rätt sätt” av Hendrie Weisinger.

:: Ge bort en present

Många tycker att det är svårt och jobbigt att ge kritik. Många tycker att det är kul och lättsamt att ge bort en present. - Kritik är en present som hjälper mig att vidareutvecklas- Kritik är en present som jag ger för att hjälpa andra att vidareutvecklas.
Gör nu: Nästa gång du får kritik, tänk på detta. När någon ger kritik, som tycker att det är svårt och jobbigt, låter det ofta gnälligt och negativt. Överraska då och tacka så mycket för att personen tagit sig tid för att hjälpa dig att bli bättre. Se vad som händer...

:: Sug på kritik-karamellen!

- Se kritiken som en karamell. Sug på den, om den inte smakar kan du alltid spotta ut den.
- Kom ihåg att det är EN persons åsikt du får, när du får kritik.
- Dra ner tempot på bedömningssystemet och öka din förmåga att tänka offensivt.
- Fråga dig själv: Hur viktig är den här informationen?
- Fråga dig själv: Vem är kritikens upphovsman?
- Fråga dig själv: Vilket är det känslomässiga sammanhanget?
- Fråga dig själv: Hur många kritiserar mig för samma sak?
- Fråga dig själv: Hur mycket arbete innebär förändringen och vilka är de potentiella fördelarna/nackdelarna?

:: Kristallklar kritik
- Var specifik med vad du kritiserar, var aldrig generell!
- Tänk efter, vad vill jag förmedla, vad vill jag förändra?
- Tänk efter, vilka är mina motiv till den här kritiken?
- Tänk efter, vilka specifika lösningar kan jag föreslå?
- Tänk efter, hur kan jag förmedla den här informationen så att personen blir mottaglig

No comments: