Saturday, January 28, 2006

Leda med hjärtat!

Alla 19 anställda är äldre än mig. I min grupp är vi 4 personer + 2 studenter. Jag tycker att det är grymt kul att vara chef. Det passar mig perfekt! När jag blev tillfrågad så var jag tveksam trots att hela ledningsgruppen trodde på mig. Jag bestämde mig för att testa. I min trevande start ville jag lära mig allt, komma med de bästa idéerna och synas mest på mötena. Jag ville ta plats och glänsa. Vändningen kom när jag började min ledarcoachutbildning hos MG-management (varsin stjärna i himlen till alla på MG från mig). Plötsligt blev allt så enkelt! Jag hittade inte min ledarstil, utan jag hittade ledaren inuti mig.

Jag känner att följande punkter är viktiga för mig:
:: Delaktighet är ett nycklord (tack Janne) i mitt ledarskap! Den som är delaktig får också drivkraft och känner samtidigt ansvar.
:: Att vara osjälvisk och ödmjuk. Jag vill se gruppen utvecklas och prestera. Då behöver man inga stående ovationer själv för att veta att man lyckas!
:: Att motivera, sprida positiv energi och att ge konstruktiv feed-back! Samt att LYSSNA!
:: Att vara ordningssam och strukturerad för att ge trygghet till gruppen.
:: Att alla känner glädje på jobbet och att alla får chansen att utvecklas!
:: Att ge frihet men samtidigt sätta gränser för att arbetet ska bli så effektivt som möjligt!
:: Att veta att svaret finns inuti den som ställer frågan!
:: Att själv utvecklas och ha kul på jobbet är oerhört viktigt för mig! Att jag får utlopp för min outtömmliga källa av kreativitet, inspiration och glädje är ett måste, annars spricker jag :)!

No comments: