Saturday, January 28, 2006

Learning by doing!

Jag ser en bok i bokhyllan: Företagsekonomi: Problembok. Jag tänker tillbaka på skoltiden. Jag hade sådan grym tur som var uppväxt i en företagarfamilj. Alla problemen i problemboken handlade upp påhittade företag. Jag tänkte om, försökte placera in siffrorna i vårt familjeföretag. Det gjorde det hela lite mer meningsfullt. För mig blev det då mer som: Företagsekonomi: Möjlighetsbok.

Jag ville lära mig något som kunde användas, jag ville omsätta kunskaperna direkt efter lektionen. Jag ville prova! Jag startade ju också ett eget företag direkt efter jag kastat studentmössan. Idag får många unga prova att starta eget under gymnasiet i ett sk UF-företag. Jag har varit rådgivare åt några UF:are och även föreläst för olika grupper. Vad fantastiskt kul de har! De lär sig dessutom massor! Det är ett FANTASTISKT projekt! Det måste bli mer av sådant! Learning by doing!

Under gymnasiet fick jag på egen hand lära mig 3 tekniker. Det är ofattbart för mig att de inte är uppsatta på schemat:
1) Retorik! (I USA har de "bring and tell" från dagis, sedan "speech" resten av skoltiden typ). Jag läste en 20 p kurs Retorik på Mittuniversitetet för några år sedan, det var kanon! Den hade jag velat gå i ettan!
2) Studieteknik! (Mindmaps och läsmetoder har underlättat för mig i livet, det är sant!)
3) Minnesteknik! (När jag lärde mig minnesteknik i trean på gymnasiet spikade jag proven, alla rätt med mindre ansträngning än innan!)

Bilden är från studentbalen 1999

No comments: