Saturday, January 14, 2006

Motivera mera!

Huvudkälla: "Lev livet framgångsrikt" av Laura Berman Fortgang.

Känn skillnad på passion och adrenalin! Om du sätter ett mål i ditt liv som tar kraft, energi och tid att uppnå och belöningen är ett tillfälligt adrenalinrus kommer du antagligen att bli besviken. Fundera därför över vilka mål i livet som du strävar mot som ger en långvarig lycka och passion. Ett ytligt mål som ger adrenalin kan vara "att bli skitrik". Ofta finns de verkliga målen i dessa drömmars innersta väsen. Vad är källan till detta? Hur känns det när du uppnått detta? Hur länge sitter känslan i? Hur känns det efteråt (adrenalinkick – vill ofta ha mer), (passion – ofta tillfredsställd).

Känn skillnad på bra tillfällen/ frestelser!
Nästa gång du får ett erbjudande, t.ex en befodran till ska du tänka efter noga. Är det ett bra tillfälle som tar mig mot mina mål? Eller, är det en farlig frestelse som leder till en adrenalinkick genom att kunna skryta för vännerna om en ny titel? Gyllene tillfällen gynnar alla parter. Ett gyllene tillfälle finns kvar. Ett gyllene tillfälle går hand i hand med din passion och ger långvarg tillfredställelse.

Gör nu: Fundera över dina verkliga livsmål!
Tydliggör dina syften:
- Gagnar den här idén andra och mig själv?
- Kommer idén att hjälpa mig att utvecklas inte att skada mig själv eller någon annan?
- Om jag undviker den här handlingen, är det själviskt eller osjälviskt?
- Har idén sitt ursprung i insikt eller rädsla/tvivel?
- Är idén ett resultat av mina inre önskningar eller ett svar på omvärldens krav och förväntningar?

No comments: