Tuesday, February 14, 2006

Vilket är ditt syfte med kritiken?

Jag har skrivit ganska mycket om hur man ger konstruktiv kritik och schysst feedback. Men egentligen är det bara en fråga man behöver ställa sig innan man "kritiserar" någon: När jag säger det här, är mitt syfte då att få denna människa att vilja bli bättre?

Om du till exempel säger till någon att han alltid lagar så äcklig mat så får det ju inte honom att vilja ställa sig och laga en brakmiddag till dig. Nä, vad blir egentligen resultatet? Han kanske till och med slutar att laga mat, eller tappar passionen för matlagningen och slutar anstänga sig. Jag känner att det är grymt lågt att kritisera någon utan att ha ställt sig frågan ovan. Om du ställer frågan kanske du väljer att hylla något i maten som du gillar och uppmuntrar honom att kanske använda lite mer med kryddor eller testa något spännande recept! Vad blir resultatet då?

Allmänt klagande, suckande och taskig kritik är alltsammans rent skitsnack i min värld som kan såra människor djupt.

No comments: