Wednesday, February 01, 2006

Effektiva möten!

Visst är det en underbart vacker bild på vår sommarstuga! Jag längtar dit! Snart är det dags för den årliga "snö-helgen" där med familjen och släkten!

Idag har det varit en hektiskt och spännande dag på jobbet, möte kl 9, möte kl 10 och möte kl 11. Välplanerade möten blir effektiva och meningsfulla. Jag kör (nästan) alltid med dagordning för att strukturera upp möten. Jag försöker också att först lyssna (verkligen lyssna) på mina medarbetare vad de har att säga på de olika punkterna. Ge dem feedback och sedan om det behövs - komma med egna idéer och synpunkter! Ibland är jag dock för "het" när jag kommer på något och kör på. Mina råd för effektiva möten är:

:: Planera och följ upp! Gör en dagordning som skickas ut ett tag innan.
:: Peppa folk att komma med synpunkter och idéer! Alla ideér är välkomna!
:: Se till att fördela uppgifterna som ska göras efter mötet till rätt personer!
:: Håll tiden!
:: Följ upp det viktigaste på nästa möte!
:: Dessutom, pricken över i:et kan vara att tända ljus, ställa blommor på bordet och ställa fram vatten och frukt! En mysig atmosfär förbättrar kreativiteten känner jag!

No comments: