Saturday, February 04, 2006

En ny värld!

Jag hade en blogg förut också. Bakgrunden var svart och inläggen lika mörka. Den finns där ute i cyberrymden men jag känner att det som står där svävar allt längre bort från mig. Därför har jag heller inte nämnt något om detta i denna blogg. Det var en tuff tid i mitt liv då jag behövde få ur mig mycket ilska och ångest. En traumatisk upplevelse 1997 har satt djupa spår inom mig. De var djupare än jag trodde och jag fick veta att jag lider av sk posttaumatiskt stressyndrom (PTSD). Det handlar om att känslor sitter kvar i kroppen både fysiskt och psykiskt sedan den traumatiska händelsen. De lagras på en primitiv nivå och känslorna från händelsen kommer fram när jag utsätts för olika upplevelser i vardagen som symboliserar eller liknar den traumatiska händelsen.

Jag är så grymt stolt över mig själv som har kommit så långt! För ett tag sedan ville jag bara bli som jag var innan men nu är jag starkare och lyckligare än jag någonsin varit! Jag får hjälp på min resa av underbara Anne som använder sig av EMDR som en en psykoterapeutisk metod för att behandla traumatiska minnen.

Vårt liv är som solens gång.
När det är som mörkast,
finns det ett löfte om gryning.

Ledare i London Times 24 decemder 1984

No comments: