Tuesday, February 21, 2006

Mot målet!

Jag tror mer och mer på att sätta tydliga mål för sitt liv! Jag har ju min femårsplan som jag har i bakhuvudet. För mig känns det klart att mina val påverkas av detta, det är givet att vägarna jag väljer leder ditåt! Jag säger som Forest Gump: "Life is like a box of chocolate - you never know what you gonna get". Men, med tydliga mål tror jag att vägen till min lycka i livet blir rakare och roligare.

Jag tror också på att ta reda på vad jag mår bra av att ha i mitt liv och vad jag mår mindre bra av. Jag tycker till exempel att det är grymt kul att shoppa - det ger mig energi, men när jag ser på en skräckfilm - då tar det energi från mig. Så vad gör jag? Jo, fortsätter att shoppa så länge det finns plats, pengar och passion och skiter i skräckfilmerna! Enkelt! Det samma gäller med personer jag umgås med, platser och saker - vad ger och vad tar energi? Hur kan jag justera detta? Som sagt: Det är DU som kan påverka DITT liv!

Ett par länktips om något helt annat:
4Doktorsavhandling vid Karolinska Institutet: "Beröm från chefen ”friskfaktor” på jobbet", läs på forskning.se (bra websida).

4Mer om skrattets kraft. "Skratta dig lycklig", artikel på aftonbladet.

4 comments:

Anonymous said...

Skulle själv behöva rita upp en plan (läs ett mål) men jag har ingen penna som funkar. Väntar tills 25-öringen trillar ner - det borde vara vilken dag som helst nu.

Anonymous said...

Hej, denhär bloggen kommer jag att läsa varje dag !

Katarina said...

lindansaren: Bra, lycka till!

susann: Superkul att höra!!! Du är sååå välkommen hit!

Anonymous said...

Varför finns det så lite utbildning här i Finland om personlig utveckling?
Jag blir så avis....
Katarina kan du inte komma över och hålla en kurs? Vi finns ju mittemot Umeå, på andra sidan potten.