Tuesday, February 28, 2006

Giraffspråket!

Jag var på ett föredrag ikväll som handlade om Nonviolent communication (NVC) som också kallat giraffspråket (jag har nämnt det i tidigare inlägg). Arrangörer var de duktiga UF-företagarna "UF Team building" och föreläsare var Göran Sjögren från Processkonsuler. Det var ett intressant och tydligt föredrag! Göran beskrev NVC som ett språk och ett sätt att leva!

I korthet går det ut på att:
4Vi försöker alla få våra behov tillgodosedda genom allt vi gör.
4Om vi försöker tillgodose dessa behov genom samarbete snarare än tävling kommer vi att lyckas bättre.
4Människor njuter (naturligt) av att bidra till andra om de kan göra det frivilligt!
______________________________________
NVC processen:
NVC kan användas både för att förstå sig själv och andra. Som jag förstod det så är det ungefär så här:

Det handlar först om att observera rent konkret vad som händer utan att tolka eller ställa diagnos. Jag hör att du suckar under min föreläsning... (istället för ex "varför är du missnöjd"=tolkning)

Sedan gäller det att uttrycka hur jag känner...
När du suckar känner jag mig irriterad....

Därefter att kolla av sina behov.
...för att jag behöver uppskattning.

Slutligen att tydligt tala om vad jag vill ha för att må bra utan att för den skull kräva (om du inte tål ett nej på ditt önskemål så är det ett krav) detta. Ex Jag skulle vilja att du lyssnade mer uppmärksamt på det jag säger.

På samma sätt kan man lära sig att empatiskt lyssna på andra. Detta genom att fråga; När du ser X känner du då X för att du behöver X och skulle du vilja X...
_______________________________________

Det handlar alltså om att sätta ord på vad man känner och behöver! Göran sa också att det blir problem när vi inte vet vilka behov som "lyser rött", detta kan leda till depressioner. Ännu ett bevis på hur oändligt viktigt det är att lägga tid på att lära känna sig själv!

Det som jag känner skiljer NVC från coaching är att man i NVC ger förslag på vad människor känner, behöver och vill. I coaching handlar det ju som sagt om att "svaret på frågan finns innuti den man coachar" och att man helst ska låta bli att nämna ex. en känsla hos någon för att undvika att påverka och istället ställa fler frågor för att nå fram till den där känslan, behovet eller önskemålet. Jag tror dock att det ibland behövs "förslag" på känslor! Så jag kombinerar fritt! Jag använder de verktyg som passar mig bäst men alltid med en vilja att göra mitt bästa för mig själv och andra!

På bilden: Mina egna giraffer Sheriffen och Biffen. Grymma på att kommunicera.

2 comments:

Anonymous said...

I want not acquiesce in on it. I assume precise post. Specially the title-deed attracted me to be familiar with the intact story.

Anonymous said...

Nice fill someone in on and this fill someone in on helped me alot in my college assignement. Gratefulness you as your information.