Wednesday, February 15, 2006

Jag har lärt känna en tjej...

Jag har lärt känna en tjej... Jag förstod först inte vad hennes reaktioner berodde på. Jag förstod inte ens alltid hennes ord. Efter forskning i böcker, allt från psykologilitteratur till böcker av Dalai Lama, läsning på Internet och samtal med proffs, har jag djupdykt och lärt känna henne. Hon är en ny person för mig nu. Hon har gått från 2D till 3D. Hon har gått från yta till djup. Hon är intressant nu. Jag förstår henne nu. Jag har fått en logisk helhetsbild. Det var viktigt. Livsviktigt. Tjejen skulle jag vara med hela mitt liv, oavsett vad som hände med allting runt omkring. Så känns det. Jag har lärt känna en tjej, och den tjejen är jag.

Det känns som att livet var så fattigt innan jag började ta tag i den jag vill vara resten av livet! Jag lär mig hela tiden nya saker, hur jag fungerar i olika situationer och varför jag reagerar på olika sätt i dessa lägen. Samtidigt har jag fått förståelse för hur komplicerad en människa är. Om andra människor beter sig konstigt, oberäkneligt och till och med sårar andra så beror det på någonting. En frisk människa vill inte såra någon eller göra någon annan illa tänker jag.

Genom att lära känna sig själv blir det lättare att kommunicera och att förstå andra. Nu kan jag till exempel oftare avgöra varifrån en känsla (min eller någon annans) kommer ifrån och låta bli att låta den påverka mina ageranden mot andra och mig själv.

Underbara människor - var snälla mot er själva. Som jag skrev tidigare, det är ju dig själv som du ska vara med hela livet. Lär känna dig själv, ta hand om dig själv och älska dig själv - så kommer du också att ha lättare att älska livet och allt vad det har att ge!

No comments: