Tuesday, October 17, 2006

Piller eller nålar?

Inom medicin tror jag på en kombination av den österländska "tro på det som fungerar" och västerlänska "tro på det som kan bevisas vetenskapligt".

Som i denna artikel i SVD där shiatsu och akupunktur förklaras vetenskapligt och först då blir det intressant för även den västerländska medicinen. Jag tycker att det är tokigt att något som bevisligen fungerar inte är accepterat förrän det är bevisat "på papper"!? Jag ser också en fördel med vissa "receptbelagda" mediciner men samtidigt blir det skruvat om man får piller för att man har ont i magen och sedan piller för biverkningarna för det pillret fast egentligen berodde magontet på att jag mådde dåligt över något psykiskt. Det gäller att tänka lite längre än så. Jag tror också på vår egen självläkade kraft! Jag tror att ju bättre vi vore på att lyssna på kroppen desto bättre skulle vi må! Jag tror att vi kan vara mer uppmärksamma på vad kroppen vill säga till oss. Om jag till exempel får ont i huvudet så kan jag välja att bara ta en Ipren och köra på, men jag försöker tänka efter vad det kan bero på: Behöver jag varva ner? Behöver jag sova mer? Behöver jag dricka? Äta? Hur känner jag mig nu? Då kan jag ofta förstå varför min kropp "säger till", ta till mig det och ta hand om mig själv på rätt sätt!

Att kurera sig själv med olika tankar/huskurer är intressant tycker jag! Har du några bra tips på huskurer eller tankesätt för att bli frisk när man är sjuk?

6 comments:

Katarina said...

Jag kommenterar först själv he he:

a) äta rätt, dricka tillräckligt
b) träna
c) sova bra

Måste börja med dessa tre parametrar efter som de är grundläggande för vårt välmåeende, men till denna lista vill jag också lägga till det viktigaste:

d) lyssna på din kropp
e) var snäll mot din kropp

När det gäller huskurer så är honungsvatten bra för halsont, lenande och gott! Tee tree oil är en fantastisk olja mot de flesta bett, sår och skavanker! Massage är bra mot huvudvärk, även magmassage mot magont. Ja det var några grejor!

Sedan är kärlek bra för det mesta!

Peace!

Anonymous said...

Godmorgon! Jag håller helt me att man borde tänka efter och lyssna till sin kropp, speciellt om man ex. har huvudvärk ofta. När jag blir förkyld brukar jag dricka litevis med varm hemmagjord svartvinbärssaft med honung i, dessutom tror jag hårt på det... och vips, blir man frisk :)

Anonymous said...

Hej!

Jättefin blogg du har! :-)Jag har en krönika som jag tror skulle fungera på din blogg, har du någon mailadress jag kan maila den på så du kan läsa den?
Varma hälsningar Katinka
info@kreativpedagog.se

Katarina said...

Hanna: Jag är också helt lost på svartvinbärssaft och även honunge meninte tillsammans...måste provas! Tack för tipset!

Katinka: Det låter spännande, jag mailade dig! :)

Anonymous said...

Jag håller med om att både skolmedicinen och den österländska medicinen har sina fördelar. Tror också att vi behöver släppa mer på skolmedicinen och ta in mer av den österländska. Mycket för att den förespråkar att vi ska lyssna på kroppen och känna efter vad som är fel. Det känns lite konstigt som du säger att man inte tar reda på orsaken till problemet utan man botar bara symptomen inom skolmedicinen.

Mitt tips får bli:

När jag blev sönder stressad under skoltiden ledde det till att jag blev orolig av mig och fick ångestattacker och det som hjälpte mig då det var att skiva ner färsk ingefära i varmt vatten och dricka det som te. Det var mycket lugnande :)

Katarina said...

Annika: Ja precis! Det blir ju lite "bakvänt".

A ha, ja det fnns klart te också med ingefära men färsk är säkert ännu "starkare". Det ska jag testa när jag känner mig stessad! Thanx!