Monday, October 23, 2006

Coaching till vardags!

Att lyfta in coaching i vardagen är oerhört spännande. Du är säkerligen en utmärkt coach och med enkla verktyg kan du coacha dig själv och även coacha andra så att de finner svar på sina bryderier och funderingar! Så här: a) Ställ frågor b) Ställ korta frågor c) Kom ej med svaret själv. Denna punkt c är en utmaning, att lita på att det rätta svaret på frågan finns inom den som ställt frågan.

En bra sak att tänka på är att du som coach ska inte prestera något, det är stjärnan (den som blir coachad) som kommer med finurliga lösningar.

Kanske så här:

Stjärnan: Jag kommer aldrig ifatt på jobbet! Vad ska jag göra?
Coachen: Vad tycker du själv?
Stjärnan: Jag vet inte! Imorgon är det dags för ett nytt projektarbete som säkert jag kommer att måsta hålla i. Jag tar bara på mig mer och mer uppgifter!
Coachen: Okej, vad kan du göra åt det då?
Stjärnan: Säga nej oftare kanske.
Coachen: Ja, hur skulle det kännas?
Stjärnan: Svårt men det skulle kännas bra efteråt antagligen.
Coachen: Vilka hinder ser du för att känna så?
Stjärnan: Ja, att jag är rädd att folk inte tycker att jag duger.
Coachen: Har någon sagt det
Stjärnan: Nej, i och för sig inte. Nä jag ska nog börja säga nej oftare.
Coachen: När ska du börja?
Stjärnan: Senast i morgon när projektarbetet kommer på tal
Coachen: Vad bra! Lycka till!

______________________________________________
Använder du coaching i vardagen? Tycker du att coahing är lätt som en plätt eller en utmaning?

No comments: