Sunday, October 08, 2006

Fokusera på hjärtat!

Jag har beställt en Freeze framer nu på www.heartmath.se. Jag hoppas att den kommer så snart som möjligt. På utbildningen fick vi lära oss en hel del om hur hjärtat fungerar. Det gäller att det är bra balans mellan DEHA som bygger upp och Kortisol som bryter ner samt balans mellan "gasen" adrenalin och "bromsen "aletylcolin". Hjärtat anpassar rythmen hela tiden efter hur vi mår och vad vi gör och tänker. Om vi är i balans så är hjärtrythmen koherent (jämn rythm) om vi är i obalans är hjärtat i "kaos" (ojämn rythm).

Vi fick lära oss att "hjärtandas". Först fokuserade man på hjärtat och på en positiv känsla. Man andades sedan som vanligt "med magen", lugna andetag, när man drog in luft tänkte man att man andades in genom munnen och igenom hjärtat, sedan andades man ut "igenom hjärtat" och spred den härliga känslan i hela kroppen. Med en freeze framer kunde man se hur hjärtrytmen blev jämnare och att pulsen blev lugnare. Med en egen freeze framer ska jag träna och få en jämnare rythm. Så här står det på Heart math hemsida:

"Du lär dig att medvetet växla till ett positivt emotionellt tillstånd och du kommer att se förändringar i hjärtrytmen omedelbart på dataskärmen. Dessa förändringar i hjärtrytmen skapar en fördelaktig spiral av neurologiska, hormoniska och biokemiska händelser som hjälper hela kroppen och hjärnan. Blodtrycket sjunker. Stresshormoner sjunker. Immunförsvaret förstärks. Anti-åldringshormoner ökar. Du får ökad klarsynthet, ökat lugn och bättre kontroll. Effekterna är båda omedelbara och långtidsverkande."

Jag längtar till den kommer. Tills vidare jobbar jag med att försöka andas rätt och att äta "lugn" kost. Alltså inte så mycket snabba kolhyderater, inget kaffe, ingen cola, inget svart te, lite alkohol. Däremot Mivi Total och Omega 3 , grönt te och massor av god mat såklart! Min puld är för hög och koherensen är inte vad den borde så det gäller att "träna hjärtat"

Har du några bra "slow-down-tips" till mig?

7 comments:

Anonymous said...

Promenad är det absolut bästa för mig. Kort, lång, snabb, långsam, själv, tillsammans med någon...bara få komma ut och rör sig i friska luften ger mig ett lugn, kraft, energi, glädje och inspiration.

Anonymous said...

Promenad är det absolut bästa för mig. Kort, lång, snabb, långsam, själv, tillsammans med någon...bara få komma ut och röra sig i friska luften ger mig ett lugn, kraft, energi, glädje och inspiration.

Katarina said...

Annika: Bra tips! Jag håller med dig till fullo, att gå rensar hjärnan, när jag promenerar har jag de mest kreativa visionerna och de mest spännande tankarna! Jag ska börja gå mer! Nu med stegmätare som vi har på jobbet i en tävling! :)

Anonymous said...

Vi e åxå med i stegtävlingen ;)

Katarina said...

Kul! Det drar iväg som tusan när man går på något träningspass eller likande. Robban (min sambo) fick 4500 steg på knappt en timme Innebandy. Undra vad det blir på ett step-up-pass eller liknande!

Anonymous said...

Hej på dej,

Om du är lite som jag ibland och kanske känner dig stressad för att du har för mycket i huvudet brukar det hjälpa med att göra något praktiskt och "lugnt" med händerna, men helst något som inte stressar dig ännu mer. Jag tror att du behöver rensa bort o tömma ditt huvud för att bli lugnare - inte få ännu mer visioner o dyl. när du vill slappna av. Så funkar jag iallafall :-) Andas är supereffektivt helt klart som du sa.

Katarina said...

Sussi: ja det är en mycket bra idé! Pyssla är kanonbra för stress! Jag brukar scrappa, göra små lerfigurer, pärlhalsband mm. :) Jag borde göra det oftare!