Monday, October 16, 2006

En tanke...

Jag har insett att min värld inte ser likadan ut som din. Mina referenser och tankar och känslor är helt unika. När någon säger något så beror det på en massa tillfälligheter, tankar och känslor och de ord som kommer ut ur dennes mun tolkas i sin tur av dem som lyssnar på en mängd olika sätt.

Till exempel är åsikter/kritik/feedback från andra om mig själv och vad jag är, är väldigt svårt att tolka med dessa antaganden i bakhuvudet. Det är ganska lätt att någon "slänger ur sig något" och att detta får stor betydelse och påverkan i min självuppfattning. När det gäller just åsikter om mig själv och hur jag är, känner jag att det är jag som har facit. Alltså borde jag inte ta så hårt på vad andra säger om mig utan först kolla av om de "passar" och lita på min egen självkänsla! Det var väl en trevlig tanke?

4 comments:

Anonymous said...

Precis vad jag brukar säga också. Om någon kommer med kritik tycker jag att man först ska ta det till sig och fundera på om det verkligen är så innan man slår det i från sig. Man får helt enkelt värdera kritiken och sen bestämma sig för om det är så eller inte. Allt här i världen är ju inte svart eller vitt utan mycket är ju väldigt subjektivt. Allt som alla andra säger behöver ju faktiskt inte vara sant. Men man kan alltid smaka lite på det innan man spottar ut det. Det kan ju faktiskt vara så och det är ju det som gör att vi kan utvecklas. Även om det så klart inte allt är så lätt att ta till sig kritik och värdera det utan att vara färgad av sina egna åsikter. Speciellt inte när det handlar om en själv.

Katarina said...

Annika: Någon har liknat detta med en karamell, man ska suga på kritik-karamellan och sedan spotta ut den om den inte smakar! Me like! :)

Anonymous said...

Smart :) Precis så menade jag!

Katarina said...

Annika: Ja jag tänker också att det finns saker som andra sagt om oss ända sedan vi var små och som sedan "hänger med" och blir en del av vår självbild. Vissa är säkert sanna och stämmer men andra kanske inte är det. Jag hade en sådan egenskap och det var "slarvig", jag upplevde länge mig själv som slarvig i alla situationer och det blev lite av en självuppfyllande profetia. Men jag "avslöjade detta" :). Nu är jag mycket noggrann och världens planerar/strukturerar-typ i många fall, medan jag ibland kan vara slarvig - men jag ÄR inte slarvig. Ja du fattar säker vad jag menar! :)