Monday, October 30, 2006

Hur är en bra chef?

Som chef jobbar jag med ett coachande ledarskap, vilket är en självklarhet för mig eftersom jag också försöker anta ett coachande förhållningssätt i livet. Det handlar alltså i korthet om att lita på att svaret finns innuti människan som ställt frågan. Jag vill skapa ett kreativt, tryggt och positivt klimat där många får chansen att driva fram sina egna idéer och ta plats!

Men, som rätt nybliven chef behöver jag din hjälp! Vilka tips kan du ge mig? Har du en bra chef? Hur är hon eller han? Finns det något som man helst inte bör göra som chef eller något som är superviktigt? Är du själv chef och kan dela med dig av tips och goda råd?

12 comments:

Anonymous said...

Här finns mycket intressant kring ledarskap!

http://www.shortcut.nu/default.ns?lngItemID=526&action=viewforum&intForumID=7

Anonymous said...

Jag tycker att det tråkigaste som finns är en chef som är snabb att kritisera, men aldrig berömmer. Och det är en stor skillnad att bara säga "Bra jobbat idag!", mot att berömma specifikt: "Det var jättebra att du tog fram den där offerten så snabbt idag, bra jobbat!" Men man får som chef inte heller vara rädd för att ta upp saker som inte fungerar.

Anonymous said...

Den bästa chef jag haft, såg mig! Såg vad jag behövde för att utvecklas och bli en bättre medarbetare. Han var fd officier och en otrolig människokännare. Han visste hur han skulle hjälpa mig att lyfta. Och inte bara mig utan alla de andra också. Hur får man en grupp av människor att fungera, trots att alla är olika. Det är en utmaning. Sen tror jag det är jätteviktigt att våga lita på sin personal. När man får en uppgift som man normalt kanske inte har, "ngt chefen gör" så tror jag att man utvecklas enormt. Våga delegera. Vissa chefer tycker jag har en tendens att vara väldigt rädda om sin status, vågar inte släppa in någon på sina domäner.
Så mitt bästa tips är nog att: lär känna din personal. Vilken typ av människor är de? Vad har de för mål? Är Lisa en typ A person och Olle en typ B, så kanske de inte fungerar tillsammans. Eller så kompleterar de varandra jättebra. Jätteintressant tycker jag.

Katarina said...

marie: Tack för tipset! Den sidan fanns det ju massor på, ska kolla den närmare! :)

Melina: Good point! Specifik positiv kritik är superbra men också konstruktiv kritik som får personen att utvecklas! Tack!

Lena: Superbra och intressant! Detta är verkligen något jag vill bli bättre på. Jag tror att man kan uppnå delar av detta genom coachning, då kan man hjälpa individen att sätta upp personliga mål och sedan stötta mot det! Detta tål att funderas vidare på...tack igen!

Anonymous said...

Jag för min del tycker att en chef som inte är rädd för att säga sanningar är en bra chef. En som sätter det personliga åt sidan och gör vad den är där för helt enkelt. Proffsigt.
Och det där med ris och ros är självklart. Och inte kompisnivå.

Anonymous said...

Jag förstod det inte då, men troligvis så var det så att han ställde rätt frågor och fick svar från mig....coaching så klart. :) Men det här med gruppsykologi är otroligt intressant. Ngt som också är väldigt intressant är kroppsspråket!

Ulla-Karin said...

Jag har en guldchef! Otroligt kompetent på sitt ämnesområde, men framför allt så ser hon och månar som sin personal. Att sitta i medarbetarsamtal med henne är att utvecklas, och inte en känsla av att man blir mer och mer irriterad. Det är helt enkelt en lärande situation både för henne och mig. Senaste gångerna har hon utgått från en modell som heter Lärande samtal, som nog finns att få tag i via Lärarförbundet.

Anonymous said...

Jag tycker det är viktigt att en chef lyssnar och försöker sätta sig in i vad det är man vill säga. Att kunna se saker även från medarbetarens synvinkel, även om chefen eller företaget ser det på ett annat sätt.

Sen tycker jag också att det är viktigt att en chef visar att medarbetarna är viktiga, hur de mår, vad de gör, vad de tycker osv.

Sen tycker jag att en chef bör även lära känna sina medarbetare på ett personligt plan (utan att vara allt för privat) och vilka drömmar de har. Kanske kan chefen hjälpa en medarbetare att uppnå även personliga drömmar genom utveckling på jobbet.

Katarina said...

Anonymous: Yes! Ärlighet varar längst! Sedan tror jag det är viktigt att som chef lära sig att ge konstruktiv kritik som peppar!tack för tipsen!

Kyra: Gud så härligt det låter! Sådan chef vill jag också vara! Spännande med Lärande samtal, det skla jag kolla upp! Tack för tipset!

Annika: Jag håller med om att lyssna (och vara närvarande i lyssnandet) och att vara lyhörd är superduperviktigt! Jag tror också att det är viktigt att se personerna som individer med personliga mål och drömmar och försöka coacha mot det! Thanx tjejen!

Anonymous said...

Jag idkar ett aktivt "mangement by walking around" det bekräftar ett intresse för den enskilde medarbetaren.

Att bekräfta medarbetarna i deras roller skapar trygghet. Jag ser det som viktigt att ge medarbetarna mandat att själv fatta beslut inom givna ramar. Följ upp deras prestationer och var alldrig rädd att rådfråga dina medarbetare. Att vara tillgänglig uppsaktas alltid. Vi har gemensamt lyft vår avdelning till mkt. höga värden på medarbetar enkäten.

Sus said...

En bra utmärker sig med att vara lyhörd, entusiasmerande och kunna lämna utrymme för egna initiativ.

Sedan får en chef inte vara rädd för jobbiga konfrontationer utan vara modig i många situtioner. Kunna berömma och vara en bra människokännare.

Delegering är också bra för att få sin personal att känna sig mer delaktig.

Att kunna coacha och få gruppen att utvecklas framåt är väl det man strävar mot!

Kram Sus

Anonymous said...

Här finns ett coachingprogram för nyblivna chefer. www.enida.se Jag har tipsat min chef. Tror att han ska gå igenom programmet.

kram kram
PS. skriver i urlen hennes webadress så ni kan klick er dit :)

Amanda