Saturday, October 07, 2006

Lite neggo-varning...

Detta är ju som sagt en positiv blogg och så ska den förbli. Men nu kommer ett litet neggo-inslag. Detta är nämligen bland det värsta jag vet:

"Olle är en slarver, så då vet man ju hur det blir"
"Men det kommer du inte att klara, du gör ju aldrig rätt"
"Ja men det är ju typiskt dig, du har aldrig varit bra på siffror"
"Om han ska vara med kommer vi att förlora, han gör aldrig mål"

När man dömer någon på detta vis så är det så lätt att personen uppfyller den profetian. När man säger så, hur ska personen ifråga få kraft till förändring? Jag försöker verkligen undvika detta sätt att uttrycka sig (även mot mig själv).

Om man till exempel säger till ett barn "Du ÄR dum" så försämrar det barnets självbild, bättre är att säga "det du sa nu var dumt sagt tycker jag" (jag tror att Mia Törnblom sa något om detta också på hennes föreläsning). Det är samma med vuxna tänker jag. Var konkret och sann i din feedback och se till att den får personen att utvecklas - för visst är det meningen med feedback/kritik! Nu har jag aggat klart!

Vad tycker du om detta?

Bild: Arg badanka från Bluebox.

4 comments:

Anonymous said...

Tror att Mia pratade om just det du skriver. Det man tänker om sig själv uppfyller man också. Därför ar det så viktigt att tänka positivt. Man kan alltid tänka annorlunda. Jag tror att den vi ÄR bestämms av HUR vi tänker. Desutom är det ju inte så konstruktivt att säga att nån ä dum exmpelvis. Allt är ju subjektivt och beror på avsändarens sätt att tänka och formulera sig. Och om sanningen ska fram finns det ju inga perfekta människor som Mia sa. Och hur skönt är inte det att tänka på?

Katarina said...

Annika, precis! Exakt! Bra skrivet! Å ja, det är rätt skönt att tänka på att ingen kan vara perfekt! Det skulle vara du och jag då! :)

Jag tänker också att den vi är bestäms av hur vi tänker OCH hur vi gör!

Anonymous said...

Ja precis...nån måste ju vara det me ;) It´s a dirty job, but somebody got to do it ;)

Katarina said...

Så sant Annika. Säg inget till Mia bara. :)