Saturday, January 06, 2007

Märkesfixering eller bara smart shopping?


Shoppa snygga kläder är grymt kul tycker jag. Min åsikt är att det ofta är bättre att köpa något lite dyrare som man verkligen vill ha än 5 reatoppar på HM, fast det slinker ner det också ibland. Att köpa fina kläder är en härlig lyx som jag tycker om att unna mig ibland. Det fullkomligt vimlar av snygga modebloggar som presenterar massvis med "snygga outfits" i olika prisklasser. Vad väljer du? Vad tycker du om att köpa dyra märkeskläder? Är det dumt och slösaktigt? Är det en självklarhet för dig? Tycker du att det är idiotiskt att "slänga pengar på bara ett märke"? Vilket är ditt bästa respektive sämsta köp?

På bilden
Halsband Kenneth Jay Lane www.http://www.net-a-porter.com/
Klänning Moschino www.http://www.net-a-porter.com/
Halsband www.asos.com
Sko Christian Louboutin www.http://www.net-a-porter.com/
Sko Anne Michelle www.have2have.se

7 comments:

Anonymous said...

Jag tycker absolut om märkeskläder. Några av de bästa köpen jag har gjort är märkeskläder. De håller sig länge. Dessutom är det, i alla fall för mig, så att man tänker efter mycket nogrannare om man verkligen vill ha/behöver plagget innan man köper det eftersom det är mkt dyrare än t.ex. H&M. Vill man däremot ha ett modeplagg som man vet att man bara vill ha typ en sommar så är H&M ett helt okej alternativ.

Katarina said...

Hanna: Okej! I denna fråga så verkar vi tycka lika. Jag har tillexempel många klänningar från HM och har använt dem alla en hel del, men det är de jag lagt ner lite mer pengar på som jag använder år efter år. Det är också en speciell och lyxig känsla att glida i en vecker klänning i tjockt siden! :)

Anonymous said...

För min del blir det mest plagg från större designers, men visst mixar jag och blandar dyrt tillsammans med blandat. De bästa köpen jag har gjort är dock dyrare designade kläder som har lämnat ett ordentligt hål i plånboken. Men räknar man pris per användningstillfälle så kommer de grejerna billigare undan än vad många av mina impuls- eller fyndköp från exempelvis H&M.

Anonymous said...

oj.. jag har inte råd med annat än nåt H&M nu och då. men ju äldre jag blir desto mer kräsen blir jag, känner inte för att slänga ut småpengar på skit även om jag kan få en stor mängd.. på sistone har jag varit urtrist att shoppa med, jag går in och blir grymt uttråkad och måste ut igen fort. kasnke för att jag har för lite pengar. den situationen kommer antagligen reda upp sig till våren och jag känner redan nu hur shoppingnerven tar sats... men några märkeskläder kan jag nog ändå inte köpa, däremot har jag tänkt lägga ner tid på att hitta kvalitetsgrejer från de bättre vintage-butikerna. det finns inget bättre än att hitta nåt lagom exklusivt för lagom mycket pengar som man kan känna sig unik i! bastoppar hade jag tänkt lära mig att sy själv men har inte fått fingrarna ur än...

Anonymous said...

Jag köper gärna kvalitet, men att lägga dyra pengar på trendiga plagg prioriterar jag oftast inte, då går jag till HM. Däremot betalar jag gärna lite mer för klassiska plagg som håller länge. Tycker att tex La Redoute har många prisvärda plagg av bra kvalitet. Ha en underbar dag!

Katarina said...

Snacka shopping är aldrig fel!

Tess: ja det blir ju så att pris per användning blir säker lägre på många dyrare plagg. Finare klännningr, väskor och liknande kan ju dessutom gå i arv! :)

Ninen. Det vore helt underbart att kunna sy själv. Jag brukar rita upp kläder men kommer aldrig längre (min symaskin har en tendens att gå sönder när jag tittar på den) :) Vintage är ju superbra!

Melina: Jag håller med dig om att La redoute är bra men jag är helt såld på HM nu (de har verkligen ryckt upp sig med kvalitén, dock ej på pastoppar, de är mindre bra).

Vi verkar vara rätt överens hela gänget här! :)

Vill Ha! Shopping och Inspirationsblogg. Lyxiga saker, kläder, inredning men även tankar om livet i vår blogg. said...

Sköna hem skrev en artikel om slow deco där det handlar om att köpa klassiska möbler som håller i längden. Samma gäller nog med kläder, köper man en klassiker med bra kvalite då kan man ha den urlänge. Mina Clarks älskar jag, dyra men sköna, varma och ganska fina. Fin blogg by the way. Jag och min kompis har precis startat en ny, får se vart det tar vägen. www.villha.weebly.com/blogg.html Ha det så bra så länge. Sara