Monday, January 15, 2007

Drömcoachning

Jag har berört detta ämne tidigare i bloggen, alltså drömcoachning. Det tål dock att repeteras då det är grymt bra. Att coacha sig själv på en medveten nivå är givetvis fantastiskt och tillgängligt, att låta sitt undermedvetna vara coach när man sover låter kanske flummigt, men också det är fantastiskt.

Vare sig man vill det eller inte så blir man coachad av sina drömmar, det är jag övertygad om. Även om man inte vill ta åt sig vad drömmarna vill säga så påverkas vårt undermedvetna av drömmar och på så sätt påverkar de vårt beteende och våra känslor. Ett tydligt exempel på drömcoachning är när man drömmar samma dröm gång på gång. Drömmen ger sig inte förrän man har förstått! När man väl tar till sig drömmen, och försöker förstå vad den vill säga, så försvinner drömmen, så har det fungerat för mig flera gånger i alla fall.

Så, hur går drömcoachning till? Jo, välj något du skulle vilja bli coachad i, någon utmaning du vill ta tag i, någon knivig situation du står inför, något du har svårt att ta till dig, kanske ett vägval i livet eller bara ett val inför för nästa dag. Sedan säger du till dig själv att du vill drömma om detta och att drömmer ska ge dig inspiration/ visa dig vägen/ hjälpa dig att göra det rätta - vad du själv vill. Fundera kring detta coachämne innan du somnar och kom ihåg att be ditt undermedvetna att förmedla drömmen till ditt medvetna när du vaknar- är en fördel om du minns drömmen :). Min erfarenhet säger att för det mesta så kommer du att minnas vad du drömt. Sedan gäller det att tyda drömmen. Att tyda drömmar är spännande. Ofta kan du finna symoliska saker eller situationer som speglar det "verkliga" livet. Det finns mängder av böcker och websidor om detta som ger en bra grundkunskap och rätt tänk, men oftast finns svaret inom dig. Jag litar på min intution när jag tolkar drömmar!

Visst är det härligt med denna fantasivärld som vi somnar in i och sedan med hjälp av metaforer och substitut på något vis tar med våra vanliga liv in i denna värld, både våra tankar, känslor, vår framtid och vår historia.

Vad tänker du kring drömmar? Brukar du försöka tyda dina drömmar? Har du haft en återkommande dröm som velat berätta något för dig? Har en dröm hjälpt dig någon gång? Berätta vad du tycker och känner kring detta spännande ämne!

3 comments:

Anonymous said...

Jag har aldrig varit intresserad av att tyda drömmar fast jag är övertygad om att mycket bearbetas när man drömmer. Eftersom jag är troende går jag till Gud med stora frågor. Det är ju inte riktigt samma sak, men då går jag också in i mig själv på samma gång som jag öppnar mig för Honom. Intuitionen styr massor för mig också, jag litar på den :)

Anonymous said...

o favvoämne!! jag hade en fruktansvärd dröm en natt för många år sen och när jag vaknade upp bara visste jag intuitivt vad den handlade om och att jag var tvungen att ta en del riktigt jobbiga men bra beslut, jag vet inte var jag hade varit idag om jag inte hade tagit till mig vad den drömmen sa! otroligt tacksam. en annan gång drömde jag om en jättebra kjol, när jag vaknade kom jag mest ihåg just att den var jättebra och var lite grinig över att man minsann aldrig hittar såna kjolar och hur svårt kan det vara yada yada... en vecka senare gick jag förbi en jättebra kjol på h&m som jag köpte och trivdes jättebra i. så satt jag hemma framför datorn, skulle resa mig och fick en feting-deja vu från drömmen! jag hade suttit precis så i drömmen, i precis den kjolen! maaaagiiiic :)
förut hade jag en särskild flyttadröm, som har återkommit varenda gång jag flyttat (vilket har hänt rätt ofta). nu var det länge sen jag drömde den men när det begav sig var det tryggt att den alltid dök upp sådär första natten i nya hemmet... allt gick i orange, jag gick mycket i trappor och träffade mysiga människor och så låg min lägenhet mitt mellan två våningar och bara var "hemma" liksom.

och om inte annat så kan man bli så himla glad av att ha drömt en helsjuk och tokrolig dröm som makes no sense! för att inte tala om när andra berättar om sina roliga och konstiga drömmar :) hjärnan har så mycket underligt för sig under nätterna.

Katarina said...

Hanna: Ett tips om du vill tyda dina drömmar är att använda din intution, det fungerar oerhört bra för drömmar känner jag. Att tro är fantastiskt på många sätt, det du beskriver är perfekt!

Ninen: Ja det är ju så oerhört fashinerande! Jag tycker mycket om dina beskrivningar, det är otroligt vad vårt undermedvetna hjälper oss, både att fatta viktiga beslut, hantera trauman och att få oss ett riktigt gott skratt!