Wednesday, January 24, 2007

Må bra för andras skull!

Jag läste en notis i senaste LEVA, foskare vid University of Warwick konstaterar att gifta par har stor på verkan på varandra. Reder du upp problem i livet, får ordning och mår bra, så kommer din partner genast att må 30% bättre. Detta är intressant. Jag är övertygad om att vi påverkar alla vi lever intill massor. Att man själv kan påverka hur dem man tycker om mår genom att sälv ta hand om sig och se till att man har det fint är verkligen underbart. Jag säger det igen: Det är du som kan påverka ditt liv (gör det fantastiskt!). Vad tänker du kring detta? Några tips eller exempel på hur detta ser ut i ditt liv?

5 comments:

Anonymous said...

Min sambo mådde dåligt på grund av problem på jobbet. Efter att han hade pratat med sin arbetsledare om orsaken och det hade löst sig där, så mådde vi båda mycket bättre hemma. Självklart mår jag också dåligt av att se honom så nere, helt klart påverkar vi varandra.

Vet också att vi båda mådde väldigt dåligt då jag var arbetslös. När jag sen kom in på min drömutbildning så mådde vi bra igen.

Det är samma sak åt andra hållet. Om den en av oss är väldigt glad och uppåt så blir den andra det också. Är den ena sur så brukar vi vara duktiga på att kompensera det med att den andra försöker vara extra glad. Och det mår vi båda i slutändan bäst av!

Kram

Anonymous said...

Sant!

Man både drar ner varandra med deppighet...

och drar upp varandra genom positivitet och glädje.

Anonymous said...

Läste en liten notis i en tidning (har letat överalt efter vilken tidning, skönt med källa, men inte hittat den igen)som fastnade i mitt minne. Bara genom att partnern tar en i handen "håller handen" så sänktes stressnivån i kroppen med jag vet inte hur många procent!Det var mkt iaf. De hade tydligen forskat om det och det var alltså vetenskapliga studier som visade det här.

Tycker det är så häftigt, för det visar verkligen att vi påverkar varandra, hela tiden. Otroligt samspel vi har med varandra, nära vänner, familj men även främlingar. Så jag tror helt klart på att man sprider "energier" runt sig.

Anonymous said...

Att leva tillsammans med någon, att alltid ha någon att luta sig mot, att hålla i när man känner sig liten som människa, är en friskfaktor av kraftfullt slag.

Självklart är det så att båda i relationen påverkas om en mår dåligt, och tvärtom. Utvecklar individerna sig själva, utvecklas också relationen.

Jag tror vi kan påverka varandra mycket. När vi kommer varandra nära.

Häftigt, det som Lena skriver, ska be maken "hålla handen" nästa gång det blir mycket på jobbet.

Katarina said...

Sandra: Superhärligt! Det är kärlek det. Så smart att försöka vara glad för att peppa en partner som är nere istället för att "dras med" i det dåliga humöret!
Kram!

Nina: Detta står på vår toalett på jobbet:
"Ännu har ingen lyckats hitta
en bot mot denna smitta
Välkommen till ett liv som glädjespridare,
med ett litet leende för du glädjen vidare." :)

Lena: Så intressant och givetvis sant! Tänk då hur bra man måste må av en kram! Det där med energier är superhäftligt, vissa människor strålar vekligen!

Sara: Kloka ord! Det är underbart härligt hur vi genom att må bra själva ger dem man lever nära bättre livskvalité!