Friday, November 17, 2006

Läget?

Stora varma tack för alla kommentarer i förra inlägget. Kul att ni är intresserade! Jag tänkte att jag skulle berätta lite mer. Tanken med "boken" eller "häftet" eller vad det nu blir är att inspirera fler att börja använda coachning i vardagen. Man kan coacha i alla situationer - både sig själv och andra.

Det finns många böcker och texter om coachning och jag har nog läst de flesta! Det jag saknar är just inspiration att få till coachning i vardagen på ett lätt sätt. Jag som är utbildad coach har ändå svårt att komma igång!

Hur coachar man sin partner som har en dålig dag? Hur coachar man sig själv till att hitta de borttappade nycklarna snabbare? Hur kan du coacha en vän som står inför ett viktigt val? Sådana vardagliga händelser passar utmärkt för coachning tänker jag!

Detta är ett experimenterande och finulande där jag lär mig mer om coachning under tiden jag skriver. Det blir delvis material härifrån bloggen som jag bearbetar och skriver om och dels helt nya texter. Jag har många coachfrågor och exempel på dialoger så att det ska vara enkelt och inspirerande att sätta i gång och coacha.

Vill du hjälpa till? Kom med förslag på situationer då du skulle vilja ha coachning!

7 comments:

Anonymous said...

hej Katharina..hoppas allt e bra med dig och Robert med mig och jonas e det bra...vi kommer till härnösand i Jul..vore kul om vi sågs ngt då? juldagen kanske?

kram

Katarina said...

Hej Tove! va kul att ni kommer hem båda två! Givetvis ska vi träffas, bara vi är hemma. Vi har inte riktigt bokat var vi ska vara. Om det blir partaj på juldagen så är ni givetvis varmt välkomna! Annars kanske vi hinner ses ändå. Hur länge är ni hemma?

Anonymous said...

Vad säger man till en god vän som är totalt hjärtekrossad? På riktigt!

Anonymous said...

jag tänkte fylla på hannas fråga med "vad säger man till sig själv om man är totalt hjärtekrossad" så här fyra på lördag natt, heh, men att ställa den frågan vore att misstro min egen styrka... så jag vill svara istället!

hanna, det bästa du kan göra är att lyssna. låta den hjärtekrossade få spy galla eller pladdra oro eller vad som helst, ringa en gång extra bara för att kolla läget eller komma över med lite varm choklad. kanske hjälpa till med disken eller nåt. att komma med lösningar är inte alltid det bästa, men ibland kanske det också behövs... men är man längst nere tolkar man ibland lösningsgivaren fel, som att den inte orkar lyssna på en och försöker komma med "enkla lösningar" som om problemet vore enkelt. det är så klart ett missförstånd, som man kan undvika genom att fråga först.. Det bästa stöd jag har haft under den här tiden är från en vän som jag trodde bara var bekant, men hon öppnade sitt hem för mig och lät mig bo hos henne när jag var hemlös och jag satt utmattad och storgrät på hennes köksgolv medans hon diskade och lyssnade. ibland gick hon förbi och strök mig över håret... hon har verkligen en fantastisk förmåga att lyssna, ge en plats. Saker att säga, saker som iaf jag tycker om att höra, är "jag tycker om dig" och påminnelser om att man är en god människa, att man inte förtjänar smärtan (så man inte hamnar i nåt slags "rätt åt mig"-läge och blir bitter på sig själv) och kanske bara anektdoter om personen för att visa att man faktiskt känner personen och vet vad man pratar om... "Jag tycker om dig" kan vem som helst säga, men att grunda det i historier om vad som gör människan fin gör det svårt att avfärda... och man blir smickrad av att någon känner en.
Vad säger coachen? Går det att coacha nån som är förkrossad?

Anonymous said...

åh nu skriver jag sådär långt igen, förlåt att jag tar över hela kommentarsgrejen...

Katarina said...

Hanna: Du fick ju ett fint svar av Ninen. Jag håller med om allt hon skriver. Jag tror att det är sällan som man ska försöka lösa problemen utan precis som Ninen skriver, vara där och lyssna, fråga hur det är och vad man kan hjälpa till med. Goda råd som "tiden läker alla sår", är det ofta svårt att få förståelse för hos ett brustet hjärta, där gäller det att vara varsam. Var öppen, se till att finnas där. Sedan tror jag att det kan vara bra att hitta på roliga saker tillsammans. Jag kommer att skriva en hel del om kärlek i "boken", mycket om hur man kommunicerar smart i ett förhållande och undviker onödiga konflikter.

Ninen: Det är bara roligt att du skriver givetvis! Denna text var väldigt fin. Jag är inne på samma spår som du.

Anonymous said...

Tack så mycket :) Jag tror nog att jag visste allt det där, men det låter så "enkelt" att "bara" lyssna och inte komma med några lösningar... så man inbillar sig att man ska göra mera än det. Men nu är jag igen påmind om hur det ligger till... tack så mkt, och ha en fantastisk dag alla!