Tuesday, November 21, 2006

Att planera ett frö är ofta bättre än att ge en blomma

Ett litet coachningsråd (från utkastet av "boken"):
Det är viktigt att du ger stjärnan (=den du coachar) den tid han eller hon behöver. En coachning är nästan alltid lyckad även om ni inte löser den aktuella frågeställningen. Ofta kan det vara bättre att bara "planera frön" med frågor som leder till nya insikter och frågeställningar så kommer stjärnan själv lösa problemet efter ett tag. Det viktiga i detta är att låta ansvaret vara kvar hos stjärnan för behålla ansvarskänslan och engagemanget där. Om ni har fastnat i ett ämne kan det vara bra att vila lite från detta. Kanske är redan några frön sådda men de behöver lite tid på sig för att gro. Slappna av som coach och lita på att stjärnan kommer att hitta rätt. Att själv komma med en lösning skulle vara som att ge bort en blomma, kanske ser den vacker ut från början men den kommer att vissna. Ett frö däremot som får växa i sin egen takt har en oerhörd kraft.
___________________________________________
Jag känner att en för stor del av min tid har en tendens att försvinna framför TV och dator. Detta trots att jag ser rätt lite på TV, datorn blir väl lite mer använd. Samtal är så himla viktiga och jag vill ha mer av det i mitt liv! Vad säger du? Ger vi varandra tillräckligt med tid? Om inte, vad kan vi välja bort (förutom TV och dator) för att få den tiden?

7 comments:

Anonymous said...

Så klok och förståndig du är
min kära dotter.

mamma

Anonymous said...

Jättefint sagt tjejen!

Jag tror att man måste välja bort alla måsten! Sådana där saker som man egentligen inte vill, utan måste. Och de där måstena är ju oftast sådant som man själv kommit på att man måste, fast man inte alls vill. Att våga säga nej. Orden ja och nej är ju två jätteviktiga ord och oftast så hamnar de på fel plats. Man säger ja när man menar nej osv. Det är ju himla klurigt att göra egna val, att säga ja och nej vid rätt tillfälle. Men bara man vågar ta sig själv på allvar så tror jag att man fixar det :)

Anonymous said...

Jag vet med mig själv att allt för mycket tid försvinner framför datorn. Det gäller att hålla koll på sig själv och sätta upp begränsningar som man håller, men det kan vara svårt ibland...

Anonymous said...

Hej snygging :-)
Jo då, du har rätt för mkt tid framför tv:n- men ibland kan det vara skönt också :-) Du får ringa till mig o prata lite så drar du bort mig från Tv:n och jag drar bort dig från datorn. Ha,ha! Jag kanske ringer dig nån kväll i veckan! Kram kram på dej!/Sussi

Anonymous said...

Jätte fint skrivet! jag gillar att du kallar den som man coachar för stjärnan : )

/Maria

Katarina said...

Mamma: Tack så himla mycket kära underbara mammsen! Jag kan bara säga detsamma! Du är bäst!

Lena: Ja...det där är bra just att byta ut måste, borde, ska mot vill (jag skriver om det i boken också). Att säga nej är för mig en spännande utmaning. Att sätta tydliga mål så att man inte per automatik säger ja/nej utan att målen är så pass tydliga att man även i en "stressad" situation gör rätt val! Tack!

Hanna: Ja kanske en äggklocka, då får ni räkna med halva inlägg är på bloggen då. Nädå, du har helt rätt, det gäller att hålla koll på tiden, den har en tendens att flyga iväg framför datorn!

Sussi: Tja bruden! Har du hört att Rosie också fått jobb? Så jäkla kul för henne! Ja vi ringer nåt i veckan!

Maria: ja visst är det underbart smart med "stjärnan" det ger helt rätt fokus på den man coachar, det ordet har jag lärt mig på MG management (www.mgm.se)

Anonymous said...

Ja, det är just det att verkligen känna efter och säga nej. Det är en utmaning tycker jag.
Jag kommer hela tiden på mig själv att jag ställer upp på andra hela tiden för att sedan ångra mig. För att jag inte sa nej. Så jag vet att jag skulle få mkt mer tid för mig och mina nära och kära om jag bara tog mig själv på allvar och vågade säga nej tack. Tror inte helt på idee´n att byta ordet måste mot vill, då lurar mig sig själv och det ska man inte alltid göra tycker jag. Ibland är det många gånger bättre att våga säga nej och lyssa till sig själv. Men jag förstår vad du menar, och tycker generellt att det är ett kanonsätt att tex minska stress på osv.