Friday, November 03, 2006

God jul! :)

Den första november så börjar julmyset för mig del. Då hinkar jag i mig het glögg, poppar julmusik och bakar. Då är också tiden då värmeljusen går åt ännu snabbare än normalt och då filtar och kuddar bunkras upp i sängar och soffor.
Jag menar, det bästa med julen är just detta, det lugn som sänker sig när doften av glögg, apelsiner och julkryddor sprider sig hemma, pysslet, värmen och...ja själva julstämmningen. Jag älskar julen. Jag skulle helst vilja julpynta nu också men väntar lite, men bara lite.

När brukar du börja julpyssla? När är det egentligen okej att ställa fram tomtar och ljusstakar? Vad tycker du?

Bild: Julnalle från www.bluebox.se

7 comments:

Anonymous said...

Hej Katarina
Nu skriver jag då äntligen i bloggen som jag sa att jag skulle göra på coach-diplomeringen.
Jag ställer fram mina jultomtar först ett par dagar före julafton först. Däremot har jag en stor samling snögubbar som jag ställer fram när snön lägger sig för vintern. Samingen beror mest på att jag bara har sett glada snögubbar och jag blir själv glad var gång jag passerar dem varhelst de står i huset. Snögubbarna står framme tills snön försvinner på våren och det är härligt att ha dem framme en del av året då det annars är lätt att ta dem för givet. Det är även otroligt spännande för mina barn, 2 och 4 år, när de tas fram och pysslas om med kärlek.
Ha en trevlig spökhelg och fortsätt med ditt inspirerande skrivande. Jag har faktiskt varit och köpt lite levande blommer inför helgen och det har inte hänt på måååååånga år, den är så fin och jag har tänt lite levande ljus framför blomman också.
Kram på dig, kommer vi upp mot dina trakter någon gång så är jag övertygad om att vi tar in hos dig.
Hälsningar Pia

Anonymous said...

Reda börjat med julpysslet! fick även jag nere i skåneland (Malmö) lite julstämning när jag var i köpenhamn igår med all härlig julskyltning men den försvann otroligt snabbt i morse när det vat 19gr i solen utanför fönstret,var inte så varm när jag äntligen tog mig ut senare. ska bli skönt att få åka till norrland några dagar till jul så man får lite vinterkänsla. Många kramar & tack för en härlig blogg
/ janet

Anonymous said...

coach-diplomering? shit, det här är verkligen en värld jag inte vet nåt om. kan ni inte berätta lite om coachvärlden? diplomering??

jag har alltid varit pynthitler - adventsljusstake är det enda man får plocka fram innan 23:e. meeeeen jag vet inte jag, har börjat rucka lite på det... det är ju så MYSIGT med julpynt!! jag är dock kluven i år till pynt överhuvudtaget, det har varit mycket med det världsliga och julpyntet sitter löst. sist jag tog fram det var jag i ett lyckligt förhållande som visade sig vara en illusion, vet inte om jag orkar omprogrammera julpyntet till nåt annat än påminnelse om elakingar. familjen ska fira jul på helt nytt ställe och med helt nya människor i år, det ser jag verkligen fram emot! då behöver man kanske inget pynt?

Katarina said...

Pia: Hej tjejen! Så glad jag blir att du skriver! Va härligt med snögubbarna, sådana må-bra saker är så himla bra att ha hemma. Jag ska se om jag får med mig brorsans brn och bygga lite snögubbar utanför fönstret snart! fast ikväll är det pumpagubbar med ljus i! Superkul med blomman också! Det känns ju så lyxigt och liksom fixat hemma när man har levande blommor på bordet!

Stor kram till dig också! Ni är så otroligt välkomna till vårt mysiga boende!

Janet! Tja bruden! Kul att du skriver! Oj var det så varmt! I går hade vi 13 grader - inne! Vi var utan värme eftersom vi bytt värmesystem. Det var lite chilly! Hoppas att vi får träffas i jul, saknar ju dig! Vi har ej bestämt var vi ska fira jul ännu, eventuelt blir det i Piteå. Stor kram!

Ninen: Coaching är underbart! Jag har skrivit rätt mycket om det i bloggen tidigare och kommer göra det framöver också!
Jag håller med dig om att alla prylar inte är själva grejen. Jag kör på ljusstakar i fönstren och ett par tomtar + julgran. Det viktigaste tycker jag är själva stämmningen, vämen, dofterna, känslan!

Anonymous said...

Till advent brukar jag börja att ta fram mitt julpynt, det är då mina änglar kommer fram och några ljusslingor oxå bara för mysets skull.
//V

Anonymous said...

Hej på dej!
Vad mysigt med julpyssel! Har inte börjat med det än, men längtar efter lussebullar! Jag har fått jobb också på MAnpower efter jul inom HR också! Jag är jätteglad! :-) Jag o toams kommer hem veckan inna jul o stannar ca 5-7 dagar. Åker tebaks den 25:e tror vi då tomas föräldrar också vill fira jul med oss. Men då får vi ta nån kväll före jul o ha liite "förjulmys". Ha det bra!
By the way- såg att janet var inne på din blogg - har du hennes mail?KRAM/Sussi

Katarina said...

Vildangel: Ja det är väl då det är okej att börja pynta for real. Just det, ljusslingor, det har jag också!

Sussi: GRATTIS TILL JOBBET! Gud så roligt för dig, det var väl det jobbet du ville ha? Ja vi måste hinna träffas kring jul, absolut! jag mailade adressen till dig! Stor kram! Hälsa grabbarna!