Saturday, November 04, 2006

Jag har ett tips till dig idag!

Du vet det antagligen redan detta, men ibland glömmer man bort. Nu sitter du framför din dator. Prova att inta en position med kroppen: Häng med axlarna, låt huvudet hänga ned mot bröstet, nedslagen blick, allvarlig min, andas genom att sucka. Hur känns det? Prova nu att sträcka på dig, så stolt, lyft på hakan, ut med bröstet, andas lätt och djupt, le stort, hur känns det? När vi känner oss mindre härliga är det supereffektivt att använda kroppen för att bli gladare. Kropp och själ sitter ihop så tight! Det är tillexempel svårt att vara ledsen och arg när man ler! Dessutom smittar leenden av sig så du gör inte bara dig själv glad utan även andra som har turen att träffa dig!
______________________________________________
Jag har försökt ändra min hållning till en mer positiv sådan. Genom att tänka på den så påminner jag mig om att också inta en optimistisk syn på varje dag som jag får uppleva! Har du några tips på att komma ihåg att se livet från den ljusa sidan?

2 comments:

Anonymous said...

tack för en härlig blogg! är inne i en väldigt förvirrad period just nu. Har du nåt tips hur jag kan hitta min inspiration för att fundera ut vad jag vill med mitt liv? kram sigge

Katarina said...

Sigge: Tack för din kommentar! Jag tog en titt i din trevliga blogg och där såg jag att du listat bra saker som hänt dig - det är kanonbra! Jag tror det är en del av hemligheten till att hitta "rätt": vad är det som är härligt just nu - vad kan jag göra för att få mer av det härliga? Det kanske först ter sig vara specifika händelser som gör en glad men för mig har det varit så att när jag sedan lagt ihop dessa händelser så har jag hittat en gemensam nämnare. Det kanske handlar om en känsla. Just nu försöker jag få in mer harmoni i mitt liv. Då frågar jag mig:
- Vad kan jag göra nu för att få det?
- Hur ska jag hansla i olika situationer för att få mer harmoni?
- Hur ändras min plan i livet för att jag ska bli mer harmonisk?

Att försöka sätta upp mål i livet är otroligt effektivt. Helst att både skriva ner och att skapa sig fantasibilder kring hur det skulle bli. Även om du inte vet just nu vad du vill med allt så har du säkert en magkänsla. Skriv ner den! Här är förslag på punkter att fundera kring:

Hälsa
Familj
Relation
Arbete/utbildning
Vänner
Kreativitet/Fritid
Boende
Känslor

Att läsa böcker om personlig utveckling har hjälpt mig mycket!
Hoppas att du fick lite inspiration!