Wednesday, November 29, 2006

Fundera mera!

Att funderna, ställa frågor och ge feedback till sig själv kring vad det är som gör att man tänker, känner och reagerar som man gör är så oerhört lärorikt! Det slår mig att denna typ av "vardagscoachning" ger massor av bra saker:

- Bättre självkänsla
- Bättre självförtroende
- Bättre självförståelse
- Smartare agerande utåt
- Undviker konflikter

Det handlar om stanna kvar ett tag till i tankens värld. Att visa respekt för känslor som bubblar upp eller tankar som slår en. Att liksom njuta av dem en stund i hjärtat innan man låter munnen tala. Vad är det som gör att jag känner så sällsamt lugn? Vad kan det bero på att jag blir sårad nu? När har jag känt så här förut? Om jag gör så, vad händer då? Om jag gör så här istället, vilka effekter får det? Om jag gör lite mer av detta, ökar min lycka då? Vilket är mitt syfte med att säga så till henne? Med denna typ av eftertänksamhet förändras livet!

Det är rätt vanligt att man resonerar lite med sig själv och säger t.ex "Få se nu" eller "Hmmm, hur var det här nu igen" det är exakt detta, reflektion över nuet, lite andhämtning för att få tid att tänka. Har du några frågor som du brukar ställa till dig själv?

3 comments:

Anonymous said...

Alldeles nyligen har jag kommit till insikt med vad "du är inte arg av den anledning du tror" är. Kay Pollack har uttryck detta och jag har tidigare tyckt det varit lite "flummigt". Med min nya instikt i ämnet så har jag en fråga som jag ställer mig när jag blir till exempel arg; -Pia, vilka behov är det du har nu som behöver tillfredsställas för att du skall ha den känslan du vill ha? Efter att ha svarat på det kan jag lugnt säga (istället för att bli argoch skälla)till min sambo...jag ser att du ej kommer hem i tid (han har tidigare lovat att göra det), jag känner mig besviken, stressat och otålig för jag har behov av att du håller vad du lovar samt ett behov att att jag själv kommer iväg som planerat och jag önskar/vill att du håller vad du lovar nästa gång. Egentligen är jag ju inte arg för att han inte kommer i tid utan för att mitt behov av att kunna lita på honom samt att själv komma i tid inte är tillfredsställt.
Jag skulle kunna utveckla detta mer men detta blev långt ändå. Hoppas att ni förstår. Kram Pia

Anonymous said...

Bra tankar om att komma till insikt med sig själv. Det är alltid svåra frågor att ställa men man har mycket att lära av svaren.
//V

Katarina said...

Pia. Gryyyymt bra! Det är ju helt fantastiskt bra att först tänka efter sedan vara sann och säga precis det man kommit fram till och utgå i från sig själv! Mycket bra metod!

Vildängel: ja frågorna är svåra. Jag tänker att det beror på att det bara är jag som har svaren på de frågorna jag ställer till mig själv, det blir liksom extra klurigt då...konstigt nog! Underbart alias förresten!