Monday, September 18, 2006

Självkänsla!

Mitt liv har verkligen förändrats, eller förresten, jag menar att jag har verkligen förändrat mitt liv.

För mig handlar det främst om denna insikt: Relationen till mig själv är den absolut viktigaste och den enda garanterat livslånga relation jag kommer att ha! När denna insikt kom till mig kändes det instinktivt att det var livsviktigt. Denna insikt gjorde att jag ville lära känna mig själv, förstå mig själv, acceptera mig själv och vara riktigt schyst mot mig själv.

Min första "vana" var att sluta irretera mig på alla tankar jag hade innan jag skulle somna. Istället lyssnade jag på vad jag hade att säga. Idag ger jag mig tid att lyssna oftare och har lärt känna mig själv bättre dessutom slipper jag ligga vaken på nätterna.
Min andra "vana" var att läsa mer om hur människan fungerar. Jag läser böcker om personlig utveckling och psykologi. Här lär jag mig förstå och sätta ord på känslor, reaktioner och andra fenomen!
Min tredje "vana" var att göra roliga och lyxiga saker för mig själv: Det kan vara en kvart i ångbastun, snittblommor på bordet, en massage, en kopp varm choklad på ett mysigt fik med en bra bok eller en stilla stund för mig själv.
Min fjärde "vana" var att försöka vara riktigt schyst mot mig själv. Jag coachar mig själv, jag peppar mig själv och tycker att jag är en bra tjej - alltid - även när det är lite tungt i någon situation. Positiva affirmationer har också varit en stor hjälp (de fungerar!)

Resultatet av dessa övningar är att jag känner mig trygg och bekväm med mig själv. För mig är det en fantastisk grundtrygghet att vara kompis med mig själv. Jag vet att jag alltid har en vän inom mig som lyssnar, som peppar och som glädjs med mig vart jag än är och vart jag än går. Så otroligt härligt är det att fått lära känna denna superintressanta och härliga tjej "på riktigt".

Hela livet har fått ett annat magiskt djup och samtidigt en ljuvlig närhet. Med större självkänsla har jag kunnat sätta upp tydliga mål i livet vilket ger framgång. Jag känner att jag blivit en bättre människa även mot andra. Med en trygghet i mig själv är det lättare att unna andra, att ge komplimanger och att vara ödmjuk. Det är också lättare att ta kritik och att hantera konflikter. Med en större förståelse för hur jag själv fungerar är det lättare att förstå andra. Detta innebär helt konkret: bättre självkänsla =större förståelse =mindre missuppfattningar =mindre konflikter =större lycka!

Innan virvlade tankar, ord, känslor - inte fritt - utan mer eller mindre okontrollerat och osynkroniserat. Nu känner jag tyngden i mig själv, hela jag, hela kroppen, hela hjärtat och själen är en helhet som står tryggt på marken och jag är lyckligare än någonsin!
____________________________________

Kvällen idolfavorit: Linda (trulrockig och charmig)

No comments: