Sunday, September 10, 2006

Ett rikt liv!

Jag känner att det blir enklare och roligare att leva om man är intresserad. Gärna av många olika saker. Först och främst gäller det att låta bli att inte vara intresserad av vissa saker. Alltså jag menar att ståndaktigt hålla fast vid att hästhoppning - det är dötrist och indisk mat - det är äckligt och att opera - det är outhärdligt osv gör livet lite tråkigare. Med rätt inställning, sällskap och omständigheter kan saker och ting förändras - var öppen och positiv istället för tjurig och negativ!

För mig är det också så att ett enda starkt intresse som går före allt annat känns riskabelt. En stark passion är ofta härligt och i perioder i livet är det ofta så att någonting tar upp mycket tid. Se bara på idrottsstjärnor eller folk som gör karriär som hängivet ägnar nästan all sin tid åt en enda sak. Men för mig känns det fantastiskt bra att ha flera intressen, att sprida möjligheterna och riskerna. Jag tycker att det ger mig fler dimensioner, fler öppningar och fler möjligheter till lycka i livet. Jag älskar att studera psykologi, att sälja sågverk, att påverka genom politiskt engagemang, att coacha, att dansa, att lyfta skrot, att partaja, att shoppa, att fiska, att plocka svamp, att softa, att sortera, att skriva, att hålla föreläsningar, att äta god mat, att åka snowboard, att åka inlines, att vara med nära och kära, att vara helt själv, att resa, att vara hemma, att pyssla i trädgården, att baka, att laga mat osv. Om något av dessa intressen av någon anledning skulle försvinna ur mitt liv så har jag så mycket annat kvar. Så känner jag!

No comments: