Thursday, September 21, 2006

Rapport

Hann ej skriva igår. Tränade Combat och Styrke och läste psykologilitteratur. Läser nu en grymt intressant bok "Från neuron till neuros". Jag blir helt otroligt galet överlycklig och förundrad över böcker där jag verkligen lär mig något nytt om mig själv! Man läser en mening som säger något nytt om en själv som man inte hade en aning om en sekund innan! Hur coolt som helst!
__________________________________

Dagens "Jag känner så här": Om jag exempelvis ofta kommer försent och klagar över det så finns ju risken att jag intalar hjärnan att "jag är en sådan som kommer försent" och sedan gör man det. När man säger att man alltid kommer försent är det ju nästan så att man accepterar det. Dessutom kan personer i din omgivning bli trötta på ditt tjatande och att du inte gör någonting åt det. Nå ja, säkert är i alla fall detta: Om jag säger att jag alltid kommer försent så blir det då inte bättre av detta. Detta gäller också andra problem som att: Jag har jämt ont i huvudet, jag glömmer saker jämt, jag har så ont i kroppen, jag är så tråkig. Det blir inte bättre av att älta och dela med sig av sina problem! Vad gör man då för att förändra sin situation, jag fortsätter med komma försent-exemplet. Jo, jag känner så här: Fundera: Vad det är som gör att du kommer försent? Ifrågasätt anledningen till att du kommer försent, gå in på djupet, fråga om det verkligen är sant? (bra kontroll på det mesta) Sedan, vad kan jag göra åt det? Vad kan jag förändra i mitt sätt att leva för att åstadkomma en föränding? Behöver jag hjälp med detta?

Observera att det ibland handlar om egenskaper som man har med sig ända från barndomen. Jag har till exempel varit slarvig hela uppväxten. När fröken tog upp tunnan med kvarglömda kläder så var hälften mitt nästan jämt. När jag "blev stor" insåg jag att denna egenskap bara var "inövad". Jag fick jobba med positiva affirmationer (typ säga att jag var nogrann och ordningssam). Idag är jag supernoga och en riktig planerare som sällan glömmer bort saker!

No comments: