Monday, September 18, 2006

Ooooops ännu ett reaköp...

Jag vet att pengar inte gör en lycklig i sig, men en jacuzzi, en bastu, att resa, massa grymma kläder känns som bra investeringar för mig och för det krävs stålar! :)

Planerade inköp och lite lyx i vardagen är helt rätt tycker jag! Jag vill bli rik på fina saker/upplevelser OCH på pengar! För att få detta krävs det att ha tydliga mål. Det gäller också att skappa sig ett bra jobb, få bra lån, rätt el, telefoni, bank etc.

Sedan finns ju det meningslösa slösandet! Att skynda sig ut och käka på restaurang mitt i veckan utan att egentligen ha tid bara för att man ej handlat/orkar laga mat/diska, oanvändbara impulsköp på rean, kassa prylar som man köper billigt som man aldrig använder osv är ju värdelöst! Dessutom blir det mycket pengar till slut! Vad kan man då göra, ja till exempel:

>> Mammas favvo-tips. Skriv kassabok, det fungerar! Eller handla med kort så är det ganska lätt att hålla koll på utgifterna. Småpengar går ofta till karra.

>> Veg-mat är billigare, lika så råvaror istället för färdiglagat! Göra matlådor och frysa in! Så jäkla praktiskt! Veckohandla (det kan man spara så mycket på).

>> Prenumerera på tidningar (det är billigare än lösnummer och lyxigt attf å hem i brevlådan). Låna böcker på biblioteket (inte för mig, jag blir stressad).

>> Spara till saker du verkligen vill ha istället för att handla av sämre kvalité! Det lönar sig i längden!

>> Promenera eller cykla dit du ska! Träning+gratis!

>> Sälj prylar som du inte behöver på Blocket eller liknande!

>> Kör en spar-månad då du lever lite billigare, skippar krogrundan, restaurangbesöken och shoppingen! Fira sedan med att köpa något du länge velat ha!

Fler tips någon?

No comments: