Wednesday, August 01, 2007

Inspirationstema: Vardagsrum

Denna gång presenterar jag vårt vardagsrum uppe, vi har ett nere också så det kommer senare. Jag har ingen självklar förklaring till varför detta rum känns så oerhört trivsamt. Inte hur det ser ut eller så utan det känns bara så oerhört bra att vara här. Kanske har det något med Fengt Shui att göra? När vi får vår kamin installerad kommer det att bli ännu härligare. :)
Som accentfärg till färgskalan som annars går från off-white till espresso har vi ROSA. En färg som ofta hyllas i Feng Shui men som kan bli lite ”tjejigt”. Jag tycker dock att den smälter bra in och inte blir för överdriven. De lila/rosa orkidéerna och växter med röd/lila blad känns helt rätt. Grunden i vårt vardagsrum har vi strävat efter att göra nordiskt naturlig och ljus. Men vi har inspirerats av det 1700-talsområde vi bor i och kryddat det hela med Shabby Chic. Jag skulle inte vilja ha ett helt hem i denna stil men lite här och där bidrar till en hemtrevlig känsla. De nysydda kuddarna ger en pyssling och hemtrevlig känsla. Tillsammans med den stilrena, ljusa soffan känns det balanserat. Detta rum omfattas av flera Baguaområden. Mot gården är det ”Barn och kreativitet”, i mitten ”Balans och harmoni” mot gatan är det ”Familj”. Mot gården symboliserar jag ”Barn och kreativitet” med tavlor på barnhändter som sträcks mot skyn! Mitten av rummet försöker jag hålla så rent som möjligt. I detta rum kommer sedan vårt kamin stå och det blir en plast för avslappning och mys framför elden. Efter som eldelementet blir starkt här blir det en utmaning att balansera upp detta med de övriga elementen. Mot gården där familjen representeras har jag en ram med kort på familjen. En spännande utmaning i detta rum är pelaren som vi var tvungna att spara mitt i rummet. Enligt Feng Shui är det inte bra med dessa vassa hörn och jag har funderat på hur jag ska lösa det. Har du någon smart idé? Jag har också hängt upp kristaller i fönstret som ger vackra regnbågsspel i rummet samt en ying yang –symbol i form av stenar och ljus för att öka balansen. TV är ganska central i ”soffhörnan”. Tyvärr. Robban har funderat på att bygga om ett skåp eller liknande där TV:n ska kunna ”fällas ner”, automatiskt med fjärrkontroll naturligtvis! :) Det skulle vara fantastiskt bra! Här har vi också en CD-spelare, alla skivor och filmer mm. För att balansera upp all denna teknik har vi också våra böcker här. Som jag berättat tidigare har jag skänkt bort alla filmer, skivor och böcker med negativa budskap. Bokhyllan är fullproppad med romantik, personlig utveckling, företagande, inredning, mode och annat som gör oss glada!
Detta rum har fått många ljusinsläpp sedan vi byggt om. Förut låg ett badrum mitt i rummet – ett resultat av ombyggnad på åttiotalet. Nu har vi även ljusinsläpp från trappens fönster efter att vi bytt ut det bastanta träräcket mot moderna glasskivor!
Vardagslyxen och mysfaktorn fixar jag med massor av ljus, fräscha snittblommor (och numera…även plastblommor). Jag brukar också stänka lite av min absoluta favoritrumsdoft i detta rum – apelsin – som ger en julstämningsliknande känsla. Detta är vårt absoluta favoritrum och längtar SVINMYCKET efter att fixa nedervåningen också, precis som vi vill ha det!

Vad tycker du om vår stil? Vilken stil har du själv i vardagsrummet?

4 comments:

Anonymous said...

HELT UNDERBART!!!
Tack för att du la ut foton och gav mig ännu mer inspiration (och lite avundsjuka... he he). Gillar verkligen matchningen med färgerna och det härliga ljusinsläppet.
Hos mig går vardagsrummet i olika nyanser av grått/svart med mörkblå som accentfärg. Dessutom går träslagen på möblerna i mellan/mörktbrunt. Det kan kännas lite trist under dagarna, men blir verkligen mysigt när mörkret faller...
//Jessica

Anonymous said...

Jättefint blev det. Förstår att ni trivs där. Det där med hörn är alltid lite svårt tycker jag. Vi har ett i vardagsrummet. Jag hängde två lyktor i taket i olika höjder framför hörnet och det känns mycket bättre. Kanske skulle du kunna köpa en blomma som klättrar, typ gullranka, som du lindar runt pelaren? Det e ju som svårare med en pelare än med ett hörn. Den har ju liksom så många fler sidor :)

Anonymous said...

Vilka härliga bilder!

Katarina said...

Jessica: Kul att du gillar det! Det skulle vara kul att se bilder på fler vardagsrum! Jag tycker era färger låter mysiga, just de mörka träslagen har jag fallit pladask för! :)

Annika: Ja precis, det är en liten utmaning! jag funderar starkt på att köpa en slingerväst som får "runda till" stolpen... Din idé med att hänga något framför var mycket bra...ska fundera på vad som passar bara. tack för inspirationen!

Linda: Oh yes! :)