Wednesday, August 22, 2007

Smarta inköp! :)

I ett tidigare inlägg skrev jag om min utränsning av källaren och den energi, plats och tid som frigörs när man sorterar bort det onödiga och har ordning på det man har kvar.

Sara gjorde mig påmind om hur lätt det är att köpa nytt när det är bortrensat och platsen finns. Jag är verkligen bra på det, att köpa nytt!

Jag har dock gjort några åtgärder för att förhindra att jag köper onödiga saker och sådant som bara används under en kort tid:
Y Se till att köpa prylar av hög kvalité. Om vi till exempel tar en osthyvel. Den kommer att hyvla en otrolig massa ost innan den är utnött, om den är av rätt kvalité. Om den dessutom har en tilltalande design kommer det kännas trevligt att lägga fram den på border och om den dessutom har ett greppvänligt handtag kommer den att kännas bekvämare och lyxigare att använda.
Y När det gäller kläder så köper jag en del på HM för att uppdatera garderoben (försäker dock kolla kvalitén, det finns bra kvalité där). Men jag handlar också lite dyrare, exempelvis väskor, jeans, kofta, jacka, men också basickläder som linnen och underkläder. Det är dessa kläder som har visat sig hålla i längden.
Y För att skapa ordning försöker jag också köpa saker som hör ihop. Ett exempel är mina krukor som mestadels är vita, även om de skiljer sig i form. Då passar de alltid ihop!
Y Detta är jag inte så himla bra på än men mamma påminner mig ständigt: Spara kvittot! Dels är det lätt att impulshandla. Tänk en gång till hemma om den där tröjan verkligen tillför tillräckligt. Dessutom är kvittot bra om saken/plaggen skulle gå sönder - ta dig tiden att gå tillbaka med det!
Y Jag har en ny "vana" som jag tycker är ganska trevlig. Ibland får jag världens shoppingsug. Då brukar jag gå in på någon sida med inredningsprylar eller kläder och noga kolla igenom och fundera. Vissa saker lägger jag i varukorgen. Sedan låter jag det vara till nästa dag. 9 gånger av 10 så har shoppingbegäret lagt sig och jag inser att jag inte behöver dessa saker! :)
Y En in, en ut är ett trick jag har hört talas om men inte riktigt satt i system. Är skåpet fyllt av exeplelvis kläder eller bokhyllan av böcker - lova dig själv att för varje ny sak du tillför så skänker du bort en annan. Rätt smart faktiskt!
Y Många (även jag) har en tendens att köpa något nytt (textilier, några ljus, läckra inredninngsmagazin) för att få energi till att städa och fixa hemma. Ett alternativ kan vara att göra om något man redan har. Jag brukar ibland ta alla prydnadssaker och sedan tänka om man kan placera dem anorlunda! Eller byta krukor till blommorna! Det är också kul att förändra det man redan har, ex: sy spetskant på kuddfodral, måla om något eller byta användningsområde för något (ex använda panelgardinerna som moderna vepor på köksbordet)!

Du då? Hur tänker du inför ett inköp? Är den impulsköp som gäller eller nogranna inköpslistor? Har du några knep för mer genomtänkta inköp för att förhindra ett överflöd med saker?

5 comments:

purple area said...

Ska tänka på dina tips nästa gång jag blir sugen på att shoppa loss!

Anonymous said...

Har på grund av olika omständigheter, inte haft nån inkomst att tala om nu under sommaren. Så jag och sambon slog ihop ekonomin och bestämde oss för att tala om alla eventuella inköp med varandra innan vi slog till. Och gisses vad vi har sparat pengar i sommar. Efter att ha pratat om varan så insåg man ju hur onödig den egentlign var, mycket var faktiskt inte livsnödvändigt, även om det kanske kändes så när man stod där i affären.
Så även om vi nu fått ut nästan 10 000 mindre än vad vi är vana vid så har vi sparat mer pengar än vad vi nånsin gjort tidigare. Och dessutom sparat in en massa utrymme här hemma eftersom vi inte tillfört en massa nytt.

Och pengarna vi sparat, de kommer att gå till vårt bröllop som får av stapeln 2009. Så mycket roligare att lägga pengarna på ett bröllop än på en massa strunt.

Säkerligen kommer vi slösa mer nu när vi återgår till 2 inkomster, men vi har iallafall lärt oss ett nytt beteende och kommer fortsätta försöka göra likadant i framtiden.

Kram

Sara said...

Att köpa bra kvalitet är viktigt. Då håller sakerna längre. Jag tycker det är minst lika viktigt att designen är snygg och gärna tidlös. Billiga saker tenderar att kännas omoderna snabbt.

Köpsug försöker jag betrakta på samma sätt som sötsug. (Jag är en gottegris.) Se det för vad det är: ett sug att konsumera. Ifrågasätt dina tankar som säger jag behöver den här. Jag vill ha den här. Perfekt att göra som du Katarina, att vänta en dag och titta på köplistan igen. Och upptäcka att det inte känns på samma sätt dagen efter!

Men det är svårt. Vi lever verkligen i ett konsumtionssamhälle och vi lockas till konsumtion överallt.

Anonymous said...

Jag drabbas lätt av köpsug och som studerande har man ju verkligen inte råd, bästa sättet för mig är att helt enkelt inte alls gå in till centrum så att jag inte ser alla fina saker som finns i affärerna. Då får jag inte heller något sug efter dem. Att ha råd att köpa kvalité ibland känns jättebra men H&M är bra på det sättet att man använder plaggen när de är moderna och sen är de ändå urtvättade, slitna och färdiga att göra sig av med, och de har ändå "gjort rätt" för sitt pris.
Att shoppa på lopptorg är något som jag ockås brinner för, men då är det mera saker än kläder... ett av mina bästa köp ever är en brun, gammal, rund plåtburk med en Sarah Key bild på locket... den är så perfekt och kostade typ 1,50 euro. Nice!

Katarina said...

Purple: Gör det! :)

Sandra: det är verkligen så sant att man snabbt anpassar sig till en ny inkomst. Det är nästan läskigt att man med en halverad inkomst kan leva relativt gott! Jag tycker att det är schysst att köra "sparmånad" då och då för att ladda site på sparkontot!

Lycka till med er nya pengasituation! Ett bra tips kan vara att ha ett mål med pengarna man sparar, kanske en resa?

Sara: OM det är svårt! Jag är en riktig shoppaholic och får verkligen ansträna mig för att inte handla något varje dag! :)

Hanna: Ja att fynda på loppisar och marknader är riktigt kul, men det gäller att det inbte känns för skräpigt! Ditt fynd verkar vara en riktig dröm tycker jag. Själv spanar jag efter en antik kristallkrona till vårt badrum...