Wednesday, August 15, 2007

Matcha mera för enhetlig stil!

Jag är riktigt bra på att strukturera och skapa system för ordning och reda när andan faller på. En rätt trevlig egenskap! Ett knep jag ofta tar till är att skapa enhetlig stil på olika ställen. Det ger en känsla av balans och det ser enhetligt ut. Ett exempel kan vara parfymflaskorna ovan, jag försöker hålla mig till att köpa rosa flaskor för att de ska passa in i samlingen. En annan sak kan vara att köra enhetlig färg på pärmar. I skafferiet har jag köpt glasburkar på IKEA där jag förvarar mjöl, socker, Oboj och så vidare. Ibland kan de gå så långt att jag matchar glasputset med rengöringsmedlet genom att köpa samma typ av flaska/märke - men det blir lite roligare att städa!

Tänker du på att matcha prylarna eller har du andra knep för att skapa ordning och reda?

3 comments:

Sara said...

Mitt mål just nu är att rensa ut allt som jag inte använder, inte behöver och inte tycker om. Det tror jag är det enda sättet för mig att få och hålla ordning. Sen gäller det att inte köpa nytt... för då är jag strax där igen. I kaoset.

Katarina said...

Sara: Det är helt rätt att sortera, och skänka bort saker för att frigöra energi och slippa flytta runt saker/dammtorka sådant som ej används i någon större utsträckning! Utmaningen ligger verkligen i att vara försikig med att köpa massa nytt att fylla skåpen med... :)

Anonymous said...

Jo, jag har lite det där tänket också. Men min syster (som annars är värsta inredningsgurun!) idiotförklarade mig när jag sa att jag faktiskt senast hade köpt schampo och balsam efter färgerna i badrummet :P