Friday, August 17, 2007

Västerländsk medicin V/S Österländsk medicin

www.yintang.se kan man läsa följande exempel:
”Till exempel så skulle halsbränna enligt västerländsk (strukturell) medicin kunna bero på en svaghet i övre magmunnen, medan kinesisk (funktionell) medicin skulle säga att orsaken var att magens Qi inte sjönk neråt som den borde. Ett annat kunde vara att knäsmärta enligt västerländsk medicin beror på artros där ledbrosket (struktur) bryts ner, medan kinesisk medicin skulle säga att orsaken var att blod och Qi inte cirkulerar (funktion) som det ska, samt att det finns kyla i knäleden. Listan kan göras lång, men slutsatsen är att de olika medicinerna talar om samma sak, bara utifrån olika synsätt.Västerländsk medicin”

Österländsk medicin ser kropp och själ som en helhet. Man tar hänsyn till patientens allmänna tillstånd i kropp och själ för att hitta obalansen som orsakat åkomman. Massage, akupunktur, qigong, meditation, näringslära och behandling med örtmediciner är några av grundstenarna inom den österländska medicinen.

Jag håller med Christina Doctare att vi borde ta det bästa av väst och det största från öst och kombinera detta. I Kina, tyskland och många andra länder använder sjukvården sig av både västerländsk medicin och österländsk medicin. Sverige ligger piunsamt långt efter när det gäller en modern och effektiv sjukvård.

Dr Wasana de Silva på Sri Lanka utrycker det på följande kloka sätt. "Västerländsk medicin verkar snabbt och är bra på att döda bakterier, cancerceller och virus medan Ayurveda är bra på att ge livet stöd genom att stärka immunförsvaret."

Vad tycker du om den västerländska medicinen? Har du erfarenhet av österländsk medicin? Dela gärna med dig av dina synpunkter och erfarenheter!

__________________________________________________
PS: En sprillans ny LEVA damp ner i brevlådan - härligt! Återkommer med guldkorn!

4 comments:

Nina said...

Jag har också tänkt mycket på dehär sakerna och är förvånad att vi här i väst ligger så långt efter! Det är väl självklart att kropp och själ hänger ihop!! Bra att du bloggade om det!

Anonymous said...

Hej! Dhär har inget med inlägget ditt att göra men jag svarar här iaf :) Det är på Färgklatten som jag ska ställa ut. Vernissage på lördag den 1:a september. och jag tar gärna en fika ngn gång :) Dock brukar jag komma hem rätt sent på kvällen.

Anonymous said...

Har ju fått en fantastiskt fin möjlighet att nu jobba med underbara människor från öst. Jag är ju utbildad massageterapeut inom svensk klassisk masssage. Och efter några år så började jag känna att det är ngt som saknas, för hur ofta är det inte ngt annat som ligger bakom att man tex har ont i nacken. Som terapeut så behandlar du problemet men inte orsaken. Och det tycker jag de är såååå duktiga på i öst. Att se helheten.

Men jobbar numer på ett asiatiskt massagecenter. Där vi har kinesisk-tuina massage, japansk - shiatsu och orientalisk fotmassage osv osv och aromaterapi (där man givetvis masserar magen - kroppens centrum, ovanligt i väst) Så jag jobbar tillsammans med kineser och lär mig ngt nytt varje dag. Fantastiskt. De har verkligen en helt annan syn på saker.

Tex så när vi i väst tränar, så vill vi göra av med så mkt energi som möjligt. Medans de tycker att det viktigaste är ju att samla energi!! Det är bara ett ex på skillnaden i tankesätt.

Fantastiskt sätt att tänka på tycker jag. Visst vore det en självklarhet att mixa väst och öst, men måste nog säga att de i öst inte har ngn bra koll på vårt sätt att tänka. Medans vi faktiskt försöker.

Så, hm känner att jag skulle kunna skriva hur mkt som helst om det här... :) trevlig helg

Anonymous said...

Läser till arbetsterapeut, ett yrke där fokus ligger på sysselsättning. T ex, efter en skada eller operation så handlar det om att så fort som möjligt komma tillbaka och kunna sysselsätta och aktivera sig. När vi läste en kurs i Vårdkommunikation pratade vi mycket om det västerländska sättet att se på läkande. Där handlar inte allt om aktiering i största möjliga mån, utan mycket om avkoppling och nedtrappning.

Även om jag blir "klassiskt skolad enligt den svenska modellen" så är jag privat intresserad av det västerländska och jag hoppas kunna kombinera detta i framtiden när jag är klar med min utbildning, för jag tror på en kombination av öster- och västerländskt. Vi har en del att lära av varandra.