Tuesday, August 14, 2007

Lev ett enklare liv!

Å vilken bok! I "Simplify your life" tar författaren Werner Tiki Küstenmacher upp allt från de små detaljerna (steg för steg får man tips på att städa skrivbordet) till stora saker som att bli en bättre människa och planera sitt nya enkla liv (in i det sista här får man tips på att förbereda sin begravning till och med...allt för att få ett enklare liv :)).

Den är helt klart läsvärd och detta är några exempel på saker som jag kommer att ta tag i direkt nu när jag läst boken:

Y En plats för nyklarna, mobilen, kameran och plånboken - allt viktigt på samma ställe!
Y Sortera bort överflöd av aktiviteter/åtaganden/projekt och fokusera på det som är viktigt för mig!
Y Mall för att föra kortfattade mötesprotokoll (staplat med: vem, vad, när klart)
Y Ha möten då man samtidigt tar en promenad tillsammans
Y Köpa en söt anteckningsbok för att föra budget.


Ett härligt tips från boken får avsluta inlägget. När man står inför en förfrågan, ett vägsjäl eller en vädjan från någon annan kan man välja följande tanke: "Jag är jag och det här är min plats, den tillhör mig och ingen annan".

Vad gör du för att leva ett enklare liv?

3 comments:

Anonymous said...

Dt är svårt att leva enkelt och avslappnat tycker jag. Tiden räcker aldrig till. Sover för lite för att dagarna inte räcker till att göra allt som ska göras. Men jag brukar göra "to do" listor där jag skriver upp saker som måste göras och prickar av dem eftersom. Det känns bra att kunna pricka av saker som man gjort. Men dygnet har alldeles för få timmar för att kunna leva enkelt anser jag.

Kent Filppu said...

Jag använder flera kalendrar för att kunna planera in dubbelt så mycket :-)

Katarina said...

Miah: Jag har kört en lite annan tyo av "lista" de senaste åren, jag köper små post-it lappar och skriver upp vad jag ska göra/möten/ andra viktiga datum och fäster i en kalender. Det är perfekt eftersom man kan flytta runt dem hur som helst!

Kent Filppu: Ja det var ju också ett sätt! :)