Friday, August 03, 2007

Piff-tips

När man vill piffa till lite extra där hemma, kanske inför besök eller bara för att snäppa upp trivseln en aning har jag några förslag. Det är en fördel om det är någorlunda ”grundstädat”. Här kommer några tips:

Y Köp eller plocka fina snittblommor och sätt i vaser i hela huset! En ensam blomma i en fin vas kan ge minst lika bra effekt som ett helt fång med blommor!

Y Pynta med doftljus (inne och ute), när skymningen kommer, tänd dem och njut av både doften och myskänslan!

Y Köp ”lyxigt” toalettpapper och hushållspapper med söta små mönster

Y Gör i ordning fruktfat och i köket en skål med t.ex. tomater och avocado eller kanske citroner och lime. Kom ihåg de färska kryddorna i en kruka eller i en vas om du plockar dem i trädgården.

Y En eller flera karaffer med vatten (pynta/smaksätt med gurka/citron/lime/apelsin/bär)

Y Vattna dina blommor och fyll på ny jord/alt luckra upp den befintliga. Ge också västerna en dusch, om inte annat så med en sprayflaska.

Y Städa ur kylen och frysen, fyll på isbehållarna (passa på att slänga ner bär eller blad av ätbara blommor i isen för sommrig effekt), jag fyller kylen med färska grönsaker, vatten på flaska, olika juiceroch annat smått och gott!

Y Uppdatera tidningshögen på toaletten med aktuella magasin.- Torka fönster, speglar och andra ytor.

Y Badrummet är viktigt! Städa noga och lägg fram några väldoftande tvålar (lush.se har många fantastiska). Toadoft kan vara trevligt!

Y Uppdatera disktrasan (snygg trasa - roligare diskning)

Jag vill ha fler fina tips på sätt att piffa hemmet lite extra! Hur brukar du göra?

5 comments:

Anonymous said...

Jag har väl inget större tillägg egentligen eftersom du räknar upp det jag själv brukar göra. ;-) Men däremot vill jag gärna hålla ordning i hallen! Plockar undan jackor och skor som inte används för tillfället (barnen är duktiga att dra fram allt för mycket), så att det blir ett trivsammare intryck för besökare när de kliver in.

Anonymous said...

Jag skulle precis skriva att jag brukar plocka undan skor i hallen, men Jessica hann före. Det brukar bli så fr mig att vartefter jag drar fram och använder skor, så blir de framme. Och det blir snabbt rörigt i hallen... så när jag ska få besök så är det det första (eller enda) jag göra att stoppa undan skor som jag använder mera sällan och ordna upp de andra :) Att ha det fräscht på toaletten är också något som jag uppskattar.

Katarina said...

Jessica: Ja det är superbra, just att piffa hallen för att ge ett bra första intryck. En vas med blommor eller tända ljus i hallen han vara pricken över i. Samma gäller entrén ute.

Hanna: Mmm...att skapa smart förvaring i hallen är något jag ska prioritera när vi bygger om nere. Skoskåp och sådant...

Anonymous said...

Doften av nybakat bröd, det finns inget härligare!

Anonymous said...

Ett tips är att ställa fram en hink med bira, så ser inte gästerna att det är stökigt.

När det är dax för toa besök så är de för fulla för att känna lukt !

Håll till godo (det lär ju Robban göra)