Tuesday, March 25, 2008

Inredningsdrömmar

Tre karlar som bygger här hemma. Inte fel alls! Två hantverkare som jobbar med badrummet (se bild, ungefär så ska det bli) samt Robban som just har rivit ner ett tak på typ 5 min. Det slammrar och lever om och det är fantastiskt! Jag har sovit, bläddrat i inredningstidningar och surfat på inredningsbloggar och målar upp en bild av vårt liv när allt är klart! Det är ju helt klart en påfrestning att bo i kaos. Men det är bättre att köra fullt ös och sedan få fint än att pula lite här och lite där i evigheter. Snart så...drömhemmet tar form.

Mina tankar på nedervåningen går i ett hem fullt av kärlek och frid. Ljusa färger, varma träslag. Vitt som färgbas och ek som träslag. Sedan ljusa skira färger för att skapa rymd. Stilen ska liksom uppe vara "ren" och avskalad i grunden med lantliga detaljer. Lättstädat, sorterat och utrymme i massor är också ett måste. Givetvis är har jag Feng Shui i tankarna, det är viktigt tycker jag för att skapa balans och kraft och dessutom för att inte spara på massa onödigt! Men främst alltså, ett hem i harmoni ska det bli, lite sommarstugelugn liksom.

Köksidéer mottages tacksamt! Vad ska man tänka på?

7 comments:

Anonymous said...

Perfekta bänkar för skötbord och babybad ;)

Katarina said...

Annika: Bra tips Annnika! :) Det gäller att skapa YTOR nu + massor av förvaring så ytorna syns sedan... Jag köpte en bok om Feng Shui på min träningsprommis idag och fick massor av nya idéer. Fick reda på att där det blivande barnrummet är planerat är just området för "barn och kreativitet" så det kan ju inte bli fel! :)

Nä nu ska vi äta jordgubbar och drömrulltårta! :)

Anonymous said...

Perfekt ställe för ett barnrum :) Det är intressant med feng shui. Många kloka tankar kommer därifrån. Längtar tills man kan pyssla tillsammans. Men nu ska jag njuta av babytiden för man lär sakna den sen.

Badrummet kommer att bli kanon. Ser framemot att se bilder på resultatet sen :)

Anonymous said...

Ja visst är det påfrestande att renovera.. men tänk när det är klart! Vilken lycka!! : )
Vi håller oxå på och renoverar för fullt hemma.

Kram Maria

Anonymous said...

Jag skulle tänka på att ha nära mellan diskmaskinen och skåparna där man fövarar porslin ochglas så att det är enkelt att städa ur maskinen. Hörde om någon som hade 2diskmaskiner..en med diskat porslin och en där man ställde det smutsiga. Så diskar man varannan så att säga...Lustig idé men det kanske funkar bra.

Nära mellan vatten och spis tycker jag också är ganska bra.

Och som du nänmde tidigare. Bänkytor!

Och om jag fick välja skulle jag köpa en spis med induktionshäll och varmluftsugn.

Har också hört att det är så mycket mer praktiskt att satsa på lådor i stället för underskåp. Å det kan jag verkligen tänka mig. Man slipper krypa på golvet för att få ut det som finns längst in.

Skafferi i lådor verkar åxå praktiskt. Man får liksom bättre överblick. Vet dock inte om det funkar i praktiken.

Sen skulle jag sätta sockellådor att förvara saker som man inte använder alltför ofta. Bakplåtar osv.

Katarina said...

Roslagsdrömmar: Jag spanade in din fina sida, vilka inspirerande bilder! Visst renovering är jobbigt men ändå SÅ värt när allt är klart! LÄNGAR! :)

Annika: tack för alla suvveräna tips! Jag tror också stenhårt på lådor istället för skåp för en hel del av förvaringen. Vi har just bestämt (nästan) att köra med jalusiskåp som ska sitta längst in mot köksbänken på en sida. Där ska vi förvara hushållsmaskiner mm som lätt kan döljas med jalusiet och är enkla att ta fram. Svårt att förklara, visar bilder. :)

Ulla-Karin said...

Vi lejde en inredningsarkitet när vi skulle planera vårt kök. Först pratade vi och jag sa en massa ledord för vad jag tänkte att köket skulle vara och så skissade hon och jag kom med förändringsförslag, hon skissade igen och till slut kändes det kanon! Hon sa att kyl och frys ska vara nära matbordet, så är det inte så lång transportsträcka, sedan har vi två diskhoar med kranar. En lite mindre med en ho nära spisen och en större med två hoar. Det är mycket praktiskt och passar hos oss som har en lång vägg där köksinredning är placerad.

Här kan du se några bilder. Klicka på bilden så ser du bättre. Håller på och ska göra om i vardagsrummet nu...lite mer färg blir det nog och en ny fondvägg och nya soffor -ja tack:-)

http://livetlivet.blogspot.com/2007/01/part-of-our-home.html