Wednesday, March 12, 2008

Föda ut ett bowlingklot

Jag ar alltid varit väääldigt nervös inför förlossningen, redan innan jag blev med barn. Verkligen rädd för smärtan. Läste i en gravidbok att när barnet vid förlossningen ska passera där det är som smalast är det vanligt att man spyr av smärta. Man kan ju också välja kejsarsnitt har jag tänkt. Men jag vet inte jag, pressa ut ett bowlingklot mellan benen eller skära upp buken, vad gör egentligen minst ont?

Men nu. Rädslan för smärtan har nästan helt försvunnit. Visst man får lida pin, MEN för det vackraste man någonsin har skådat.

Mina funderingar inför förlossningen nu har ETT fokus VAD är säkrast för mitt lilla barn? Det är det viktiga. Det viktigaste.

4 comments:

Anonymous said...

Det bästa för ett barn är att om det är möjligt FÖDAS fram.

Jag blev diabetiker under min graviditet och man talade mycket om ev kejsarsnitt, igångsättning osv.. Mycket hängde på att barnet kunde bli för stort osv.

Man berättade då för mig att risken för PSD är större när ett barn förlöses med kejsarsnitt då barnet inte "vet m att det är fött"... ven andra komplikationer finns med kejsarsnitt och jag förlikade mig som du, med tanken på smärtan.

Tro mig, du klarar MYCKET mer än du någonsin kunde tro. Du är stark.

Men var inten onödig hjältinna... bedövningen finns där för att användas.

Katarina said...

Bloggberoende: Jag håller med dig. Jag tror också på en naturlig förlossning. Jag har velat en hel del men förra veckan pratade vi med en kvinna som hade forskat i ämnet och hon var väldigt saklig och gav information om bägge sätten. Efter det mötet känns det som självklart att föda naturligtom jag har möjlighet till det.

Jag känner mig stark och jag känner att jag förbereder mig mer för varje dag som går.

Sedan ska jag absolut ta bedövning, har inte bestämt vad riktigt ännu.

Tack för dina synpunkter och din uppmuntran! :)

Anonymous said...

Hej igen! Ja gick på gravidyoga i Sundsvall å det var en jättebra förberedelse!/Linda

Katarina said...

Linda: Aha...ja det låter kanonbra! Tack för tipset! Synd att det inte finns i Härnösand! Just nu kör jag med en speciellt avslappningscd för gravida. Den är bra!