Thursday, October 18, 2007

Sprid lite lööööve istället! :)

Jag avskyr skitsnack! Människor som talat illa om andra när de inte är där och kan försvara sig...huh vad lågt. Vad är skitsnackarna ute efter? Att höja sig själva? Att agga ut känslor? What? Jag är oerhört restriktiv med negativ kritik överhuvudtaget eftersom det ger sådan värdelös effekt. Om man bara gnäller blir det ju bara sämre: det sprider dålig stämmning, ger osäkerhet hos alla som hör skitsnacket (vad säger dom om mig när jag inte är med?), plus att personen det rör kan bli ledsen!

Det handlar ju om att lyfta fram det personen gör bra, ställa coachande frågor och ge tips på hur människor kan utvecklas. Prata direkt med den det rör och gör det på ett schysst och moget sätt med målet att hjälpa denna underbaring att utvecklas.

Berätta du med! Har du gripit in när någon snackat skit om dig eller andra? Har du själv snackat skit och bett om ursäkt? Vad gör du när du tycker någon gör något dumt/felaktigt? Några allmänna tips?
_______________________________________
Fokusstatus: (med tanke på förra inlägget) idag ca 30% yttre fokus och hela 70% inre fokus. (wow) Trots detta är jag sminkad, har läcker svinrygg och hyfsat snygga kläder på mig, det som väger upp är coachning av min underbara livscoach i 2½ timme! :) Dessutom blir det meditation nu!

8 comments:

Anonymous said...

Läser din blogg emellanåt. Du har så många kloka tankar och ord! Att du får allt på pränt!?

Allt som oftast är det sant... Att sprida skit är lätt! Att tala illa om andra är också lätt. Det händer säkert titt som tätt att även jag överreagerar, brinner av, säger felaktiga ord inför personer som tar illa vid. Varför man gör det vet jag inte. Men som tur är brukar det komma över mina läppar SNÄLLA saker också...som att jag kan komma med något konstruktivt och lättsamt, något vänligt ord, till såna som behöver höra det där och då.

Allmänt råd? Tycker att jag ofta brukar tänka GODA tankar om personen jag har framför mig.

Ang. fokus på yttre o inre:
Jag må va dum, men det med yttre- o inre focus är inget jag lägger någon stor vikt vid. Det är ju viktigt för många förstår jag nu. Det är ju oerhört intressant att läsa när man väl ser det (som här i ett blogginlägg) men jag må va envis och ids inte analysera sönder allt.
OCH tänkt det mår jag bra av...

Allt gott till alla i helgen!

Anonymous said...

min filosofi är i stort "håll klaffen och stå ut eller säg det direkt till personen det gäller". Säger jag inte till personen får jag stå mitt kast och "lida" alltså.

det här är jätteviktigt särskilt för tjejer tror jag. snackar man mycket skit om andra tror jag inte man har mycket att säga till om i sitt eget liv, man måste skylla mycket på andra för att få vardagen att gå runt eller nåt. det handlar ju väldigt ofta om avundsjuka och missunsamhet... och kvinnor har ju generellt sett mindre att säga till om i samhället till exempel. personlig utveckling ser jag väldigt mycket som en jämställdhetsgrej.

men vad gör man med hopplösa människor? man säger till, man ventilerar med andra, man säger till igen, man pratar ut och tror man kom nån vart men får säga till igen, ventilerar ännu mer med andra, säger till för femtielfte gången... Efter den femtielfte gången tror jag inte många kan hålla sig fast vid att bara ventilera snyggt.

Anonymous said...

hållerm med dig till fullo..fy fasen vad jag hatar skit´snack och oärliga människor...det e det värsta som finns... usch

Anonymous said...

Jag tycker att det är viktigt att undvika klyschor! Det intressanta är väl inte om det är bra eller dåligt med skitsnack, själva prefixet antyder ju att det är en risig aktivitet. Det skulle kännas mer relevant att diskutera huruvida man öht bör prata om människor när de inte är närvarande? Ibland när människor inte mår bra kan de agera på sätt som de vanligtvis inte skulle och då kan det som vän, enligt min erfarenhet, vara bättre att hålla inne med sin irritation istället för att försöka ändra på en person som kanske inte har det som främsta prioritet just då. Jag tycker att det finns okänsliga inslag i ditt sätt att se på människor och problem. Ibland kanske en människa mår bäst av att veta att det finns människor som accepterar dem istället för att alltid få sina tillkortakommanden kastade i ansiktet. Jag ser inte världen lika svart och vit är jag rädd.

Katarina said...

Tjejer! Vad härliga ni är! Massvis med smarta kommentarer.

Karin: Tack för berömmet! Att tänka goda tankar om andra är kraftfullt och smart! Håller med! Ang fokuset så tycker jag att det låter sunt, du verkar ha balans!

Ninen: "Ventilera snyggt" var ett skönt uttryck. Jag gillar den intentionen starkt. Självklart kan alla bli irriterade ibland och säga något dumt, vi är ju bara människor. Det jag stör mig mest på är människor som går och snackar skit mest hela tiden...jag försöker tänka på dem som underbara människor och ge demextra mycket kärlek! :)

Tove: Det är bara att krama dem lite extra så blir det bättre (vill jag tro)!

Amanda:
Angående att prata om människor när de inte är närvarande så tycker jag att det är helt okej att sprida positiva saker om varandra och så, men det är just detta "skitsnack" som jag ogillar (prata illa om någon när denne ej är närvarande). Det är ju så mycket bättre att tala direkt med personen ifråga och göra det på ett schysst sätt.

Anonymous said...

Suck. Att försöka föra en diskussion utanför ramen av ett kafferep verkar vara lönlöst på denna blogg. Överger den lika fort som jag kommit. Jag tar
adjö med rådet att inte låta er skrämmas av lite intellektualitet. Det har aldrig skadat någon vad jag vet.

Anonymous said...

hemskt konstigt med intellektuellt folk som blir aggro av kafferep tycker jag. asså jag dricker ju inte kaffe men kafferep tycker jag bara är trevligt ändå... det finns ju SAFT amanda!

Katarina said...

Ja...kafferep låter som en bra beskrivning av bloggen! Det känns mysigt, gemytligt och allmänt trevligt! Jag gillar det! Här träffas en blandad skara underbaringar kring allt som inspirerar. Om allvarliga saker och om dagliga funderingar. Vi skräms varken av intellektualitet eller lättsamt småprat, däremot lite av negativitet!:)Här dricks både saft och kaffe! Alla är välkomna!