Wednesday, October 17, 2007

50% inre fokus 50% ytte fokus? Hur ser det ut i ditt liv?

Jag mailade precis med en vän som också är intresseras av vårt inre, men också vårt yttre - precis som jag! Jag fick då en tankte. Egentligen så är ju vårt inre mycket viktigare än vårt yttre. Tyvärr ser det inte riktigt ut så om man ser sig omkring i till exempel media och samhället i stort. Jag tror att många lägger ner bra mycket mer tid på sitt yttre än sitt inre. Det vore säkert sunt att lägga ner mer tid på sitt inre än yttre.

Exempel en vanlig dag:
Sminkning 15 min
Hårfixning 1o min
Välja kläder/klä på sig 5 min
Tvätta sig osv på kvällen 5 min
Totalt 35 min

För att väga upp detta tycker jag att det vore på sin plats med 35 minuters meditation, inre fokus, dagboksskrivande eller kanske 35 minuters lovebombning till sig själv framför spegeln! Eller hur? Då skulle världen se annorlunda ut tror jag!

Vi går till frissan, fixar naglarna, gör skönhetsbehandlingar osv. Det kan ju också räknas som en själslig njutning, men ren fokus på det inre är snarare meditation, samtal, att ägna tid till sina egna tankar osv. Lägger vi ner lika mycket tid/pengar/energi på detta?

50% inre fokus 50% ytte fokus? Hur ser det ut i ditt liv? Kommentera - jag är intresserad av dina tankar!

5 comments:

Anonymous said...

jag börjar räkna in det yttre i det inre. jag mår allt bättre och jag vill att det ska synas utåt! det blir en påminnelse för mig själv, fan vad bra jag mår. därmed inte sagt att man inte ska ägna mycket tid åt det inre... jag har just haft ett långt mysigt djupt samtal med en ny vän, såna där samtal som stärker en ny vänskap is the shit. man lär känna sig själv genom den andra, i bästa fall, och får nya infallsvinklar å så. och dagen efter kan man fira sin djupare vänskap med en färgglad klädkombo.. :)

kul idé annars att sätta yttre tiden i perspektiv med hur mycket tid man ägnar åt det inre. tål att tänkas på.

Sara said...

Jag håller med Ninen om att det yttre också kan vara en del av det inre. Att känna sig fin kan ge draghjälp åt ett deppigt sinne. Att vara den man är kan också betyda att våga se ut som den man är, att våga vara så fin...

Men nog är det lätt att lägga ner för mycket tid på det yttre och försaka det inre. Det är ju så mycket lättare att klippa sig än att ändra negativa tankebanor...

Anonymous said...

Bra tanke att vi ska lägga ner lika mycket tid på vårat inre som vi lägger på vårat yttre! /Melina :D

Katarina said...

Ninen: Håller med, det hänger ihop vårt utseende och vår själ! Dåliga dagar känner man sig scary både på ut och insidan! :)

Vad härligt med ert samtal! Det är det som är livet och det som tar oss framåt! Fira på, det låter råschysst!

Sara: A ha håller med dig Sara. Så himla mycket enklare att fixa och dina med utseendet. Jag tror att medvetenheten om att NU lägger jag ner tid/pengar/kraft på mitt yttre och NU lägger jag ner tid/penar/kraft på mitt inre kan ge lite känsla för att skapa balans. Jag ska i alla fall tänka på det! Snart blir det meditation och inre fokus för att väga upp shoppingen, sminkningen, klädhysterin mm idag! :)

Melina: Ja visst är det, så där härligt konkret liksom. Ska du anta utmaningen?

Anonymous said...

Jajjemen! Jag antar utmaningen! :D Ha en underbar dag och helg!