Saturday, October 14, 2006

De böcker som betytt mest för mig:

Bot på naturlig väg
Tack vare denna bok fick jag tips om ögonterapin EMDR som har hjälpt mig oerhört mycket, samt gryningssimulator som är helt fantastisk, sedan fick jag också min första kunskap om att mäta hjärtrythm och nu är freeze framern på väg till mig!

Män är från Mars, kvinnor är från Venus
Denna bok som visar på skillnaderna mellan män och kvinnor läste jag för många år sedan men använder mig av vissa knep som jag lärde mig av den fortfarande. Visste ni till exempel att det är smartare att säga. "Vill du hjälpa mig med..." än "Kan du hjälpa mig med..." till en kille och att det är smartare att säga: "Vill du hjälpa mig om tio minuter" än "Vill du hjälpa mig nu"...

Vart du än går är du där
Så grym bok! Jon Kabat-Zinn har klärt mig att vara mer närvarande i nuet. Att verkligen lyssna och att lyfta in meditation i det dagliga livet! Underbart bra skriven och lätt att förstå något fantastiskt klokt!

Älska livet som det är
I denna bok får man lära sig en metod för att älska livet som det är, metoden heter "The work". Denna metod är otroligt bra! En fråga som jag använder ofta i livet både till mig själv och i coaching är "är det sant". Det är nämligen ofta inte det...

Lev livet framgångsrikt
En grymt konkret bok som gav mig enkla råd och tips om att "tänka om" vissa antaganden.

Sedan finns det ju massor av fler smarta och bra böcker, men nu valde jag de 5 som påverkat mig mest... Har du läst någon av dessa böcker?

4 comments:

Anonymous said...

Tack för tipsen! Har du en grynigssimulator? Jag såg om dem på "Du är vad du äter" tror jag. Fungerar de? Är de bra? Vad har du märkt för skillnader? Har varit sugen men tycker det e lite mycket pengar när man inte riktigt vet om det funkar.

Anonymous said...

Jag vill absolut ha en gryningssimulator... trots att den är dyr. Tror att den kan hjälpa mig att piggna till på morgonen... och skulle jag inte piggna till så är ingen skada skedd.

Har du en sådan?

Katarina said...

Nina på Johangården och Annika: Jag svarar er i samma inlägg eftersom era frågor är lika: Ja jag har en sådan som jag använder den nu flitigt under de mörka årstiderna. Jag gillar den jättemycket. Ljuset gör oftast att jag vaknar naturligt. Om jag varit uppe länge så brukar jag ställa radion också så att jag vaknar till klassisk musik om ej ljuset väker mig (snällare än väckarklocka). Varesig jag vaknar av ljuset eller om ljuset hjälper till så känner jag mig mer utvilad och mer harmonisk när jag vaknar! Jag rekomenderar den varmt!

Hösten känns inte alls lika "mörk och tung" som förrut!

Detta är ett tidigare inlägg om gryningssimulatorn med en bild på den också: http://inspirationsbloggen.blogspot.com/2006/01/bygg-en-gryningssimulator.html

Som jag skriver i det inlägget så kan man även bygga en själv eller som jag lägga till vissa "effekter" som en värmefläkt med timer (skönt att somna i ett svalt rum men att gå upp när det är varmare) samt kaffebryggare med timer (gör inte jag nu dock men doften är härlig att vakna till). Att anstränga sig för att få dagen att starta ännu bättre känner jag är en värdefull investering!

Anonymous said...

Vart du än går är du där! Vilket underbart citat. Det säger ju verkligen hur viktigt det är att leva i nuet. Jag får nog ta och läsa boken.
Gryningslampor finns också att beställa på: http://www.mamut.com/nordiclightcaresweden/subdet42.htm