Wednesday, September 05, 2007

Saft i vällingflaskan och chipssmulor mellan magarna ( Varning, lite argt inlägg)

Vi bodde på ett fint hotell där polen låg kant i kant med stranden och havet. På hotellet fanns affärer, barer, restauranger, spelhall, osv. Jag och Robban njöt av frukost på balkongen på morgonen. Vi började dagen med massor av vattenmelon, fiberbröd med aprikosmarmelad och apelsinjuice. På affären köpte vi vindruvor, bananer och litervis med vatten till stranden. Visst vi åt en del glass och annat onyttigt men lite lagom sådär. Det är väl så man har det som bäst, äter gott och fräscht och unnar sig det goda då och då!

På vårt hotell bodde det massor med engelsmän, tyskar och ett fåtal skandinaver, många barnfamiljer. Det hemska var, och det är det detta inlägg kommer handla om, att så himla många var rejält överviktiga och att deras förfärliga kost även drabbar deras barn.

Merparten av barnen var riktigt överviktiga. Det kunde komma förbi 10 ungar i 3-10 årsåldern och ALLA var tjocka. Riktigt skrämmande. Men mer skrämmande var, och detta gör mig fly förbannad, är att föräldrarna som bokstavligen göder dem med glass, godis, läsk, chips, bakverk och saft i vällingflaskan. På barnens tallrikar - några kyklingklubbor och resten rågad med strips. Detta trots en fantastisk buffe med alla sortera grönsaker och exotiska frukter man kan tänka sig. Jag skulle aldrig aldig aldrig tillåta mina barn att äta så.

Jag såg till och med en liten tjej i fyraårsåldern som stod och åt en stor bägare med glass. När hon ätit upp den fick hon direkt, utan att ha frågat, nya pengar av sin pappa och kom tillbaka med en stor glassstrut som hon också åt upp. Varför liksom? Inte konstigt att hon var ohälsosamt överviktig.

På hotellet var det flera vuxna som var extremt superöverviktiga, sådana man aldrig sett förutom på TV typ. Det hemska är att de säkert varit smala när de var små, hur ska deras barn se ut i deras ålder om de fortsätter med samma vanor som deras föräldrar lär dem? Det är väl inte lätt för dem att säga åt sina barn att äta frukt och grönt när de själva ligger och vräker i sig chips och karra, med en öl på ölmagen och en cigg i mungipan. I shoppen där vi handlade frukost såg man (de flesta) av dessa överviktiga familjer fylla korgen med chips, läsk, kakor, fikabröd och annat onyttigt. Ingen frukt. Inga grönsaker. Inga vidare förebilder, inte vidare smarta.

Jag tänker tillbaka på när jag gick i skolan. Visst fanns det dom som var överviktiga men det kanske var en eller två i varje klass. Dessa barn var dock inte i närheten av så överviktiga som många barn vi såg nu. Jag har sett det förut men nu var det liksom så extremt. Det är fler barn som är överviktiga än smala och man liksom nästan: Oj... ett smalt barn - då har det gått långt.

Överviktiga barn riskerar att tidigt i livet drabbas av diabetes, astma, förhöjda blodfetter, hjärt-kärlproblem, ledbesvär samt depression. Som vuxna löper de ökad risk att drabbas av hjärt-kärlsjukdom och cancer.

Jag kan tänka mig alla möjliga förmildrande omständigheter till föräldrarnas oansvariga beteende. Men i detta fall är jag svårövertalad. Jag tycker att de beter sig oerhört osmart och egoistiskt. De är deras val om de vill "äta ihjäl sig" men att sätta sina barn på ett dödsdiet är grymt.

Jag kan väl avsluta med att skriva att jag älskar er alla :) och att jag verkligen tror att även dessa människor har en urstyrka inom sig att ta tag i sin och sina barns kost. Bara för att visa min yttersta välvilja: Ta ert ansvar för helvete! :)

Föräldrarna har ANSVAR för sina barn! Eller vad tycker du? Är jag för hård? Hur ser du på barns överviktoch vuxnas ansvar i detta?

7 comments:

Anonymous said...

Nu har jag ju inte barn själv MEN...vad är det för fel på LÖRDAGSGODIS???
En godispåse, EN gång i veckan, Endast!

Äter man riktig mat så ska man inte bli sugen på slisk jämt. Det finns ju så mycket god mat och frukt. ÅÅÅh just utomlands smakar ju annanas, tomater, bananer, meloner osv såå mycket godare, direkt från deras soliga odlingar.

Håller med, dagens barn rör sig så himla lite och är enormt stora. Vi lever verkligen i välfärd.

Fy vad trist inlägg det blev... men kul med bloggämne som får igång en ;)

Tjing!!!

Anonymous said...

Vi kör med lördagsgodis! Tyvärr har det under sommaren (som aldrig kom?) slappats lite med ransonerna av godsaker. Men nu är vardagen tillbaka och vi försöker verkligen att hålla på godiset, glassen, drickan mm. Dessutom är det ju som du skriver inte bara sötsker som barn stoppar i sig - fel mat är en stor bov tror jag!
Jag har tre barn att "utfodra" och visst försöker man tänka till lite extra vad som är nyttigt och mättande. Lördagar är den dag vi äter "onyttig" mat och lördagsgodis.
Men självklart kan det slinka ner någon kaka in emellan om man blir bjuden på fika hos grannen. Bara det inte går för långt!
Det som kan vara svårt som förälder är att hinna med helt enkelt - ha bra mat hemma som går hyfsat snabbt att tillaga. Min bästa tips är att göra en matsedel för ett par veckor och se till att man har ingredienserna hemma. Sätt upp matsedeln i köket, så kan barnen själva se vad de får för middag - då blir det inget velande och alla blir nöjda.
Oj, vilket långt inlägg - men det är en viktig fråga som du kom med! :-)

Anonymous said...

det är föräldrarnas ansvar till 100%, barnen kommer få det mycket tuffare än de eftersom de nog aldrig får smaka grönsaker medans de vuxna antagligen vet att sånt finns och vill inte tvinga i sina barn nåt av ren omtanke i sann curlinganda... Men jag tycker inte man ska kalla det osmart. Okunnigt är det, och det är samhällets fel. Man har väl i princip lagt ner hemkunskapen nu för tiden? Där lärde jag mig mycket nyttigt, att läsa reklam kritiskt särskilt kreditreklam och näringslära. Att föräldrarna är okunniga är samhällets fel, att fmailjerna är överviktiga är föräldrarnas fel... och där i mitten nåt slags glapp som antagligen är anledningen till att fetman ökar.. Men vad som också ökar är alla dessa små streck till småtejer, det är inte automatiskt hälsosamt att vara smal!! Vi har en kollektiv ätstörning tror jag, de som har lyckats banta ner sig till ingenting på ett eller annat sätt, de som har blivit på tok för stora för att orka bry sig om det och vi som är i mitten som hela tiden hysteriskt går på nån ny flashig diet. Nu gör ju inte jag det iofs men mellanläget kräver ju lite arbete ändå..

godisbarnen blir monster, det borde bli hårdare krav nånstans ifrån, det borde räknas som misshandel en del av fallen... Krav och INFORMATION. det daltas ibland med överviktiga för att man är rädd att stöta sig, men det ÄR en ätstörning som man kan dö av. och sånt går i arv, inte ett dugg konstigt egentligen. därmed inte sagt att jag tycker folk ska gå runt och kasta okvädesord på de överviktiga. det gör vi ju inte med anorektiker.

Anonymous said...

Håller med helt och hållet!

Övervikt är inte bara ärftligt utan miljön gör sitt. Min bror var urmager som liten fick en överviktig kompis och de umgicks jämt brorsan sov över där alla helger. Han blev större och STÖRRE!

Föräldraansvar existerar knappast längre föräldrarna som i dag kan vara ledig längre än förr med föräldrapenning låter ändå dagis och skola uppfostra sina barn för att själva satsa på sin karriär sedan skyller man på samhället! Nej nej varenda förälder bär sitt ansvar och de flesta fördomar övervikter och gangsterliv hos ungdomar beror på bristande intresse hos föräldrar för sina barn-

Katarina said...

Alla: Detta är intressant, viktigt och upprörande. Era åsikter är tänkvärda...

Fortsätt gärna kommentera. Återkommer säkerligen i detta ämne!

Anonymous said...

Håller med dig till fullo! Jag är överviktig sedan många år tillbaka, men jag skulle ALDRIG vilja att mina egna barn blev det. De får sund mat, begränsat med godis o kaffebröd. Vi dricker aldrig saft, oboy eller har sockrade flingor. Jag är inte så där sockerhysterisk men försöker ändå att tänka på att ge det i så minimala mängder som möjligt. Framförallt låter jag barnen gå mycket. Skippat vagn så mycket det varit möjligt och vi går ofta promenader och uppmuntrar dem att röra på sig.

Jag blir upprörd när jag ser tjocka personer med rultiga eller rent utsagt feta barn, och att de bara göder dem mer och mer. De utsätter sina barn för ohälsa och mobbing. Det är hemskt!

Anonymous said...

Här är det lördagsgodis som gäller, inte för sonen då som fortfarande ammas. Men vi äter bra i veckorna, äter bra mat även på helgen men då får vi också unna oss lite extra gott, godis eller typ chips - antingen eller inte både och. Läsk dricker vi endast på helgen, men ärligt, jag dricker hellre ett smaksatt vatten, eller ett gott glas vin till maten (Fast det var ju över ett år sedan jag drack det förståss).

Vi har börjat med detta just med tanken att vi ska kunna förmedla en sådan vana till vår pojk. Tidigare har vi varit mer slappa, men vi vill arbeta in detta tänk inför att pojken kommer upp i den ålder att han börjar äta lite glass och godis så att det sitter liksom. Då är man själv mindre frestad att fuska om vanan redan finns.

Jag håller också med karin w om att när man är utomlands ska man ju verkligen passa på att äta alla färska frukter om smakar så mycket bättre där än här hemma.