Sunday, September 30, 2007

Nu händer det!

Dags för lite deep shit talk :). Jag har ofta så att säga många bollar i luften, runt mig händer det saker och jag drar aldrig fötterna efter mig. Sådan är jag. För mig är det oerhört viktigt att uppmärksamma när det händer (därför tränar jag på detta nu). Jag tror faktiskt att det är viktigt för alla. Du vet, du har jobbat, donat, kämpat, stretat, eller stressat med något och så...plötsligt...händer det, det är skarpt läge och just nu slutför du uppgiften. Stunden är nu. Nu Händer Det. Jag tränar på att uppmärksamma detta, alltså att jag når ett mål och lägger en stund på att reflektera över det...alltså inte snabbt rabbla nuhänderdetochnumåstejagtatagidendärrapporten... och kasta mig in i nästa projekt utan fokus på att jag lyckats och hur jag lyckats och vad jag kan göra ännu bättre nästa gång.

Jag går nu runt och säger detta högt just då denna stund infinner sig (vissa av mina arbetskamrater har hört det några gånger vid det här laget). Det jag uppmärksammar är allt från att jag skickat iväg ett mail till en kär vän till att jag just nu uppfyller min dröm att skriva en bok. Jag påminner också andra om dessa tillfällen då det händer ("Nu händer det, nu skickar du iväg kampanjen som du jobbat med så intensivt") Denna uppmärksamhet i nuet kallas medveten närvaro och enligt vissa är det bara i dessa stunder man verkligen lever.

Testa du med, både i jobbet och på fritiden. Du är värd all uppmärksamhet och cred i det stora och det lilla. Ta ansvar och ge det till dig själv.

Att börja dagen med att säga (gärna högt till alla runt om) Idag händer det, är det bra sätt att se till att det gör det!

3 comments:

Fia said...

Jag känner igen mig så väl! Man jobbar och stressar som en idiot att man inte hinner känna efter, uppskatta eller reflektera över de saker man gjort. "Jaja, nu är det klart, vad är nästa grej?" Det behöver jag jobba på och insåg det faktiskt bara för några dagar sedan. Ge mig själv en chans att klappa mig själv på axeln, känna mig lite duktig eller reflektera över vad som hade kunnat göras bättre.
Jag har många sådana tankar nu, vad jag skulle vilja utvecklas inom, tankemönster jag vill bryta osv. Men det är svårt! Jäakligt svårt.

Anonymous said...

jaa vilket bra knep! det kan säkert vara jättebra om man vill undvika utbrändhet också, det blir ju som en liten paus när man ska hylla sig själv och då kan man ju passa på att känna efter. det är väl det man missar ofta.

Katarina said...

Sofia: Ja det är en riktig utmaning att utveckla sig själv, men så värt! All tid man satsar på sig själv är väl investerad tid! Tänk på att DU är den enda person som DU garanterat kommer ha en livslång relation med! Därför är det viktigt att satsa på sig själv, älska sig själv och vara stolt över den man är!

Ninen:Ja det är superbra knep! Hurra hurra för dig själv - that is the shit! :)