Wednesday, July 02, 2008

Självkänsla!

Vi är många som har bra självförtroende men inte lika bra självkänsla. Feedback vi får i livet, från och med barndomen har oftast fokus på vad vi GÖR (vad fint du ritar, vad duktig du är på att skriva, bra jobbat osv). För att förbättra självkänslan behöver vi höra beröm för den vi ÄR. Alltså t.ex. "vad kul det är att vara med dig", "jag är så glad att du finns", "du är omtänksam".

Jag har kommit på en sak när det gäller detta. Vi är bra på att ge konkret feedback som stärker självförtroendet "du är duktig på att rita". Detta blir väldigt tydligt men bygger ej självkänsla.

Men när någon gör fel är det vanligt att feedbacken blir mycket "bred" och tar därför illa på självkänslan, t.ex: "Nu var du dum", "Du spiller alltid", "Så otroligt puckat av dig"...osv.

Hängde ni med? Håller ni med mig?

4 comments:

Anonymous said...

oj, ja jag håller med!! men har aldrig tänkt på det så. du har helt rätt! det här ska jag ta med mig i dag och jobba på, det satt som en smäck.

Unknown said...

Du har helt rätt. Något jag tänker mycket på när jag träffar mina och Jonas syskonbarn...att inte bara berömma dom för deras "görande" utan lyfta det positiva i deras "varanden". Det är svårt, för man är inte van. Hur ska det gå när man själv blir förälder. Kan tänka mig att det är något du också tänker på nu när det är nära....

KRAM

Vida said...

Jag håller med dig!

Generellt sätt är det lättare och vanligare att man påpekar färdigheter och talanger snarare än egenskaper.

Jag försöker att inte enbart ge komplimanger som hjälper självförtroendet på traven utan att beskriva vad det är jag tycker om mina vänner och det är ju inte vad de kan utan vilka de är och vad de står för.

Och precis som Nina skrev så är det viktigt när man berömmer barn att inte bara berömma dem för deras duktighet. Läste en bok av en författare som varje kväll slog sig ner vid sitt barns säng för en pratstund och pratade om vad han tyckte om hos sitt barn för att försöka få barnet att få bättre självkänsla.

Har nyss hittat din blogg som inspirerar mig så jag kommer att återvända!

/Vida

Katarina said...

Ninen: Ja jag tycker kcså att det plötsligt blev tydligt. Feedback/återkoppling bode finnas med på schemat från lågstadiet som så många andra områden inom kommunikation och personlig utveckling!

Nina: Superbra, det är bara att slösa med all form av feedback till människor runt omkring sig, men som sagt en balans på självkänsla-feedback och självförtroende-feedback är ju så smart! Hoppas att ni har det fint i sommarvärmen. Dags för bröllopet snart?

Vida:Vad glad jag blir att du gillar min blogg, du är varmt välkommen hit när du vill1 :) Kan bara hålla med dig också!

Vi är så kloka allihopa! :)