Thursday, December 06, 2007

Tankeläsning

Jag läser just nu en riktig bra bok (ja, jag läser den faktiskt...fanns ej på CD-bok) nämligen Henrik Fexeus "Konsten att läsa tankar". Jag blir faschinerad av varje sida. Ovanligt snyggt skriven, konkret och användbar!

Den är helt enkelt en handbok i att läsa tankar. En hel del av innehållet har jag stött på i min coachutbildning och det är otroligt intressant. I grunden handlar det om att bli bra på att kommunicera, att vara 100% uppmärksam på den man kommunicerar med och mer medvetande i nuet. Det kräver övning och ansträngning och ger i gengäld helt nya dimensioner i kommunikationen.

Genom denna bok får jag inspiration om vad jag ska titta efter i exempelvis kroppsspråket, ansiktsuttryck och ögonrörelser för att på så sätt "läsa tankar". Jag får också lära mig hur jag kan agera i min kommunikation för att möta den jag kommunicerar med på ett smart sätt för att få denne att känna sig bekväm. Detta kan man göra med till exempel språk, tempo, andning, kroppsspråk, anpassa mig efter aktuell sinnesdominans osv. Detta har jag skrivit om tidigare under benämningen "pacing".

Just det, spana in Henriks blogg!

Nu har jag bara läst halva boken och har redan fått fördjupade kunskap i detta spännande ämne, återkommer...!

Har du några tankar om tankeläsning, dela med dig av dem! :)

No comments: