Sunday, June 11, 2006

Avstå - få mer!

Jag låg i gräset och läste PS idag. En artikel som jag gillade var "Avstå - få mer" av Giséla Linde. Den handlade om att vi hela tiden fyller tiden till max och gärna vill trycka in lite mer på göra-listan fastän den redan är överfull. Linde skriver "När vi fyller almenackan med allt fler åtaganden är det inte tiden som tänjs ut, utan själen".

Peter Halldorf, pastor, författare, retreatledare berättar om askesens kärna - att hitta det rätta måttet av saker som blir för överdrivna i vår vardag. Det är inte alltid lätt att veta vad som blivit "för mycket". Halldorf tipsar om ögats eller örats askes eftersom mediernas inflytande i våra liv blivit så stora. Ta TV-fri dag eller en dag då du inte använder datorn. Andra saker att avstå ifrån lite oftare beror på din egen situation, behöver du avstå ifrån sötsaker lite oftare, shopping, träning eller kanske negativa tankar?

Jag tycker att detta är värt att tänka på. Själv försöker jag avstå ifrån att se på TV för ofta (speciellt att bara slötitta, blippa runt bland kanalerna utan mål och mening), slöa för ofta och äta sötsaker. En annan sak jag försöker få in i mitt liv oftare är tystnad och promenader. Det är ett effektivt sätt för mig att rensa tankarna, att meditera, gå och nynna på någon fin Lisa Ekdahl låt och bara njuta av allt omkring mig och inom mig.

2 comments:

Anonymous said...

Klockrent skrivet... men samtidigt så svårt att göra... att avstå alltså

Katarina said...

Ja det är ju det! Men värt det när man lyckas! Spontant vill jag bara fylla all tid för att hinna med allt! Men, det är ju då man missar så mycket! Fin blogg du har Jakob!