Saturday, January 26, 2008

En bra nyhet

Medias makt är uppenbarligen stor därför är det så ledsamt att chocker, skandaler och våld säljer som om det vore skräpmat i usa. Å vi som läser blir lika påverkade av detta som amerikanerna blir feta. Jag förstår att de stora kvällstidningarna inte vågar vända trenden. Se bara på tjejtidningarna som efter tusentals brev om ”kan det inte vara en VANLIG tjej på omslaget” eller ”varför inte en kille?” nästan kånkat efter att ha testat.

Men jag har en tanke! I små städer, som den stad jag bor i, där det bara finns en tidning...de kanske kan börja testa. Jag är säker på att innevånarna skulle fortsätta sin prenumeration ändå. Kanske är det där vi kan börja? Testa med att lyfta fram människorna, företagen , succérna och vinnarna! Skryt om oss invånarna och hjälp företagen att öka omsättningen! En tidning som tog tag i glädjespridandet skulle göra många människor lyckliga! Och det skulle ge ringar på vattnet...

Vilka nyheter vill du helst läsa?

4 comments:

Camilla said...

jag håller med dig!! skicka in det förslaget till din lokala tidning :)

Anonymous said...

jag känner som att de mindre tidningarna är duktigare på det där med goda nyheter än de stora. de stora måste skriva om så mycket elände att de inte hinner ta upp "första tussilagon" ordentligt till exempel, och i småstäder har man hemvändare och kanske småföretagare som man hinner märka på ett annat sätt än i stora tidningars städer.

Sara said...

Jättebra idé! Lite som kommunens "magasin" gör. Du vet, det som delas ut till alla i stan, några gånger om året. Jag tycker det är ett bra initiativ, känner mig alltid inspirerad av att läsa om driftiga, positiva, glada människor som bor i vår stad!

Katarina said...

Tjejer: Jag håller med om att de mindre tidningarna är bättre...men de kan bli ännu bättre! :)
Jag tror att hela stan skulle bli gladare! :)

Iofs är det ju viktigt med de "hemska" nyheterna också så man vet vad som pågår men det gäller att hitta en balans. Samt att de hemska nyheterna ska vara verkliga och inga pinsamt ointressanta b-kändis/dokusåpaskandaler. :)

SPRID GLÄDJE! :) That´s life!