Tuesday, December 12, 2006

Vad samlar du på?

Visst är det härligt att samla? Oavsett om det är fina stenar på en strand eller härliga minnen (i hjärtat eller i ett fotoalbum). När jag var liten samlade jag på luktsuddisar. På rasterna kunde man byta alla sina små halvfina sudd mot ett jättefint men det ville jag oftast inte eftersom alla mina sudd hade jag blivit fäst vid. Jag utbrister fortfarande "åååh" när jag får syn på min lila suddis-boxarhandske hemma hos mamma och pappa. Vi samlade och bytte även bokmärken, samlarbilder, klistermärken och kulor. Jag tror att man mår bra av att samla på saker. Alltså inte att samla på sig massor av saker men att samla på något särskillt, något som gör en glad och nöjd.

De senaste åren har jag samlat på ett antal saker:
Y Klistermärken (ja fortfarande, jag klistar i brev, i fotoalbum osv. )
Y Saker jag blir glad av i min Happy-mapp (där har jag bland annat utklippta hälge-serier, roliga bilder som vänner mailat, foton, vackra höstlöv mm)
Y Coachfrågor
Y (NY) Snöglober...alltså sådana julprydnader med vatten i som man skakar så blir det som snö innuti. Jag har sex stycken. De är helt underbart fina. Jag får positiva minnen av dessa frn barndomen. De var så¨fashinerande och man kunde (...eller kan...) inte gå förbi utan att väna på dem!
Y Glädjefyllda minnen!
____________________________________________
Så nu undrar jag om du samlar på något? Vad är det i så fall som gör att du samlar på just det? Vilka känslor har du kring ditt samlande? Vad ger det dig?

2 comments:

Anonymous said...

Jag lite smygsamlar på gamla Arabia-kaffemuggar med underbara retromönster... Det är mysigt med en söt kaffeservis där inte en enda mugg är likadan men de matchar ändå. Det blir så personligt. Jag har också tänkt att jag skulle gjuta ljus i de muggar som är i dåligaste skick, eller om man hittar såna som inte har fat till... myys :)

Katarina said...

Hanna: Dom muggarna är så otroligt fina! Smart att fixa ljus i dem när de inte hålle måttet som mugg längre!