Friday, December 08, 2006

Coachningens kraft

En person frågade mig vad det var som hade förändrats i mitt liv när jag upptäckte coachning. Personen undrade om jag gjort något drastiskt, kanske bytt jobb, köpt hus, brutit upp från något gammalt och börjat med något nytt tack vare coachningen. Nej, sa jag, jag kan faktiskt inte komma på någon sådan större förändring i mitt liv. Igår kväll innan jag skulle somna kom frågan till mig igen. Hur har coachningen egentligen förändrat mitt liv? Jag kunde inte se någon påtaglig förändring i min livssituation. Det slog mig att det var innuti mig de stora förändringarna skett.

Det blev plöstsligt självklart att coachningen har förändrat massor - i mitt förunderliga, föränderliga och fantastiska inre. Det är där jag bytt ett sätt att vara mot ett annat.

Det är ju så med coachning att de förändringar som sker inom mig är det främst jag och mina nära som tar del av. Kanske märker inte ens dem jag coachar på stående fot att jag coachar dem. Kanske ställer en coachande fråga som får en person att tänka i nya banor och det leder sedan till att denna person förändrar sitt liv. Att det var min fråga som var fröet till detta kanske jag aldrig får veta. Ofta är det så med coachning att man gör goda gärningar mot sig själv och andra. Man skapar växtkraft. Det är en stark tillfredsställesle av att hjälpa sig själv och andra att utvecklas genom en tro på människans fantastiska kapacitet.

Ett annat resultat av coachningen är att jag har satt upp mål med mitt liv. Tack vare det kan jag också coacha mig själv till smarta beslut som leder mot målen. Nu är jag till exempel på gång med att skriva en bok, det var ett av mina mål.
_____________________________________
Jag tycker att coachning handlar mycket om goda gärningar. Att verkligen lyssna och att hjälpa andra att utvecklas och använda sin fulla potential. Har du några smarta tips på goda gärningar? Eller kanske du vill berätta om något fint du gjort för någon eller något som någon gjort för dig som du uppskattat!

2 comments:

Anonymous said...

Hej Katarina.
Jag har smygläst här ett tag nu och detta är en väldigt trevlig och inspirerande blogg!

Inser styrkan i att ha en personlig coach; någon att bolla saker/mål/liv med.
Jag har några frågor:hur man får tag på en coach? Vad kostar en coach? Vad exakt kan coachen coacha med? Hur ofta bör man träffa coachen osv? Har du tips på coacher där jag bor?

Bor i Göteborgstrakten, alla tips mottages tacksamt. Anders

Katarina said...

Anders: Härligt att du gillar bloggen! Det finns så otroligt många olika coacher, du kan till exempel kika här: http://www.coachhuset.com/1_anlita_en_coach.asp. Priserna varierar också väldigt, från några hundralappar och uppåt. När det gäller hur ofta och under hur lång period man ska träffa coachen så är det mycket upp till dig. Det är du som "stjärna" (den som blir coachad) som bestämmer detta känner jag. Om du säger att du vill bli coachad i exempelvis vilket typ av jobb du ska söka och du vill lägga tre timmar på att bli coachad i det - tala om det för din coach. Bäst coachning tycker jag att jag får när jag är tydlig med vad jag vill uppnå under coachtiden. Lycka till med att finna en coach som passar dig!

Jag håller på att skriva en bok om vardagscoachning också, som kommer att inspirera att lyfta in coachning i vardagen på ett enkelt sätt!